2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008« 2007 2006

Ödmården

2008-12-30

Detta foto från mitt paradis, stugan nedanför Jåbbongalle på finnskogen, får bli sista bilden för i år. Finnskogen har av hävd sedan urminnes tider kallats "Ödmården". Det är ett fornnordiskt ord som betyder "den öde skogen" och har sedan medeltiden varit sägenomspunnen och ett känt tillhåll för rövare och fredlösa. Detta vidsträckta skogsbälte skilde Svealand från Norrland. Vid jul var det lospår vid sjön nedanför stugan och vi hade även lospår hemma i trädgården. Någon dag före jul sprang en varg jagandes ett rådjur genom en gård en bit bortanför där jag bor.

Det var -20 grader kallt när jag vaknade i morse, så det blev inget fiske. Jag får hålla mig till nyårsdagen, då ska jag på rödingpremiär vid en högt belägen tjärn på "Ödmården".

----------Gott Nytt År!----------

Julöring

2008-12-27

Det var bitande kallt när jag och svågern Mattias pulsade i snön genom skogen fram till öringtjärnen, långt upp på finnskogen mot Hälsingegränsen. Fem våldsamma hugg resulterade i två vackra skogsöringar på isen. Det firades med svartkaffe och givetvis den underbara "pimpelkakan", mjuk saffranskaka med russin. Utan den ingen öring!

Regnbågsmorgon

2008-12-14

Den här morgonen tillbringade jag och Joan vid en regnbågstjärn. Vi kom dit innan det började dagas. Vi satt och njöt av den förtrollande skogstystnaden och svartkaffet när det plötsligt tjongade till i mitt spö. En skaplig regnbåge kom efter en härlig drillning upp genom hålet. Strax efteråt fick Joan ett rejält hugg så att spötoppen gick av, men genom ett under lyckas han få upp en fin båge. Vi borrade ett par nya hål och där lurade Joan två till regnbågar på bara ett par minuter.

Gnistrande vinterdag

2008-12-13

Min far och jag åkte till våran stuga på finnskogen den här vackra Luciadagen. Vilken fantastiskt fin dag det var, ca. 30 cm snö, -9 grader och strålande sol. Efter en hel del skoteråkande gjorde vi eld i spisen och avnjöt ett värmande Luciakaffe och lussebullar.

Flytringstur på storöringsjön

2008-11-15

Jag och Joan kom fram precis när morgonljuset började bryta igenom, det såg ut att bli en kanondag på storöringsjön. Det låg en spänd förväntan i luften. Vi fiskade en stund men sedan började det blåsa en kall nordanvind så vi gick iland för att njuta av varm glögg. Då råkade jag tappa kameran i sjön, lyckades få upp den men den var full med vatten. Nu är det bara att köpa en ny! Framåt eftermiddagen när solskivan nästan har försvunnit bakom bergskammen började det hända saker. Jag såg en liten rörelse på vattenytan i ögonvrån, lyfte över linan och streamern "70-talaren" landade perfekt. Två drag i linan och hugget kom våldsamt! En vacker öring på 1,2 kg.

Packkälke tillverkning

2008-11-12

Inför den stundande pimpelsäsongen, då man ränner runt på finnskogen med skotern för att med pimpel försöka locka de svarta tjänarnas hemligheter upp ur djupen, har jag tillverkat en praktisk packkälke. Den har sprintar så jag lätt kan plocka isär den och stuva in i bilen. Jag har flugfiskat en hel del och lurat någon öring, men så kom den överraskande vintern alldeles för tidigt. Nu har isen lagt sig på de mindre tjärnarna, bara de större sjöarna är öppna. På lördag ska jag och Joan flytringsfiska på storöringsjön med förhoppning att känna på och se storöringen välva tungt i ytan!

Äventyr med storöringen

2008-10-12

Jag och Joan har farit runt som illrar på många ödemarkstjärnar under en månad men öringen har varit otroligt skygg och svårnarrad. Endast några kiloöringar har vi lyckats lura. Den här kvällen for vi till storöringsjön. Månskivan som steg sakta var enorm och det låg höstkyla i luften. Vattnet såg livlöst ut, inte en vakring. Joan testade sin nya härligt pulserande streamer, "70-talaren", och ganska omgående drillade han en mycket vacker 8 hg öring. Det mörknade ganska fort och kalldimman dansade över vattnet. Vi tänkte ge upp men då hände det. Hugget blev så våldsamt att Joans flytring stannade, ett par tunga knyckar och tafsen gick! Motvilligt lämnade vi äventyret bakom oss.

De svarta öringarnas tjärn

2008-09-13

Skogstjärnen låg blek och dimmig denna morgon och korpen skrek i berget. Det märktes att hösten är nalkande, gula löv lyste i det mörka vattnet. Vi smög över de mossbeklädda stenarna fram till tjärnen och satt oss ner och väntade. Vattenspegeln bröts och första vaket gav en rysning genom kroppen. Dom fanns där, de sotsvarta, mystiska leoparderna. Nu gällde det bara att lura någon av dessa varelser.

Jag har ett nytt flugspö, Redington RS3 9 fot 6:a, 4 delat med tub som jag ska sälja. Om någon är intresserad så maila mig!

"Black Killer" öring

2008-08-26

Att gå i skymning, i stenrammel och dessutom i regn är ingen höjdare, men skam den som ger sig! Jag kastade ut min streamer "Black Killer" vid ett par stora stenblock där vattnet strömmade emellan som en tratt och en fin öring gick upp och tog brutalt och hårt. Jag lurade två vackra öringar till vid denna steniga ravin. Med ett skönt lyckorus gick vi genomblöta i mörkret den besvärliga vägen fram till bilen där kaffet väntade. Vilken fantastisk öringjakt det blev i regnet denna kväll.

Grov öring i tätt duggregn

Det duggregnade tätt och knotten var ilsk den här kvällen när Joan och jag gick i den mörka, milsvida skogen fram till öringån. Skulle vi åter få känna på finnskogens stridbara öringar? Joan gick till en hölja med stora stenar under ytan, där vattnet bildade en lugn spegel. Kastade uppströms med trotjänaren "Black Killer" och tog hem den fort. Öringen steg och tog hårt och dansen var ett faktum. Ännu en trind, vacker och helt makalös öring i denna trolska skogså. Grattis Joan!

Nymföring

2008-08-14

Efter att ha kört i ösregn på en knappt farbar väg kom vi fram till skogstjärnen. Vi gick och kikade om vi skulle se några sländor innan vi bar ner flytringarna till vattnet. Men icke, inte en insekt på ytan. Det fick bli en förtyngd nymf den här kvällen, "Badger Montana", en riktig öringkiller! Jag hade ganska omgående en tung öring som jag kämpade med ett tag innan den lossnade. Men senare i skymningen fick jag en fin svart och bronsfärgad skogsöring. Vi hörde nog årets sista skriande tranor på en myr alldeles intill, de samlas nu för att ge sig av söderut.

Öringcirkus

2008-08-11

Jag och fiskekumpanen Joan skyndade oss iväg efter jobbet upp på finnskogen. Vi pumpade flytringarna vid skogsvägskanten och gick sedan likt kulan i ett flipperspel mellan träden den långa stigen fram till den sagolika öringtjärnen. Det blåste lite och krusade på ytan. Så fort vi fick ut muddlern på ytan och tog hem den ploppande, började en vild öringcirkus. Vi dubbeldrillade 40 cm öringar samtidigt två gånger, helt makalöst! Vi lurade 13 öringar och hade flera fina hugg! Alla öringarna fick simma kvar i tjärnens svarta vatten. Vilken magisk kväll!

Öringbonansa

2008-08-06

Det gungade under fötterna när vi på hjortrontuvor tog oss fram till tjärnens röksvarta vatten. Jättelika vita näckrosor lyste upp dess yta och några sländor fladdrade över strändernas pors. Knotten var besvärlig och bet oss. Vi såg några vak, skulle temperaturen i vattnet äntligen vara rätt för öringen. Vi hoppades pricka rätt denna gång efter allt kallt regn som har piskats ner i vattnet och tillsatt syre. Så fort vi kastade ut så small det, vi har aldrig varit med om att öringen har varit så huggvillig. Vi fick 11 vackra, storprickiga öringar och tappade säkert 5-6 var. Och så Joans två monsterbågar. Helt fantastiskt! Efter denna adrenalin urladdning åkte vi till stugan och åt god mat med tillhörande kall härlig öl. Sedan framåt småtimmarna var det dax för bastu med dopp i tjärnen, och sedan fort in i stugvärmen och en väntande whisky!

Monsterbågar

2008-08-05

"Efter regn kommer solsken" heter det, men efter ett par veckor med solsken och värme kom det äntligen regn och kyla. Perfekt för öringen tänkte vi, och åkte upp på finnskogen till min stuga för att under ett dygn jaga de svarta tjärnarnas leoparder. Joan började och slutade denna fisketur med två bonusfiskar i öringjakten. Ett par regnbågar, den största vägde nästan 3 kg. och den andra ca. 2,5 kg.

Fäbovandring

2008-07-26

Klockan tio på förmiddagen var det dax för årets fäbovandring från Nysjö fäbod till sjön Sixen, där jag har sommarstugan. Vi var sju tappra vandrare som gick sträckan på 5 km. Det var ca 30 grader den här dagen, så det gick åt mycket vatten. När vi skulle till att gå så smet gråhunden "Potin" för svärfar, men vi hörde att han skällde vid ett närbeläget hygge. Han hade fastnat med kopplet i en stock. Det var tur vi hittade honom i värmen, det hade kunnat gå riktigt illa!

Naturen omkring oss

2008-07-18

Vid den här blomman satt jag en timme och lyckades till slut ta denna bild på en humla sugandes näktar. Vi övernattade vid våran sommarstuga ett par nätter den här veckan. Det var ett fågelbo med två ungar alldeles vid stugan, jag fick ganska bra närbilder på dem. På kvällen när vi satt på altanen hörde vi en björn på andra sidan av tjärnen, ca. 100 meter bort. Den brummade, röt två gånger, och det lät ungefär som om den höjde rösten och rev i åt ungarna.

Mopedrally

2008-07-12

Mopedklubben "Otakt" ordnade ett mopedrally på fem mil med start och mål vid festplatsen i Toftbyn. Banan sträckte sig runt Svärdsjö, Hillersboda, Sundborn och Toftbyn. Vi var fem i gänget från Rupstjärn: Jag, min fru Annika, svärfar Tord, svågern Mattias och hans tjej Emma. Av omkring 70 startande var det tre från vårat gäng som fick pris! Mattias blev 1:a och tog hem guldet! När jag väl kom hem på nattkröken hade det blivit nio mil för min del, det kändes i baken!

Öringnätter

2008-07-07

Vilka fantastiska öringnätter jag har haft både vid strömmen och vid tjärnar på finnskogen. Jag och Joan var till en liten tjärn här om natten och när vi kom dit så spöregnade det i en halvtimme sedan blev det helt lugnt och solen tittade fram. Öringen började vaka och vi lyckades lura sex öringar den natten.

Fjällfiskeresan-08

2008-06-26

Årets fjälltur gick åter igen till "De åtta årstiderna" i Jämtland, en bit bortanför Anarisfjällets fot. Samen Daniel och Linnéa välkomnade oss vid samevistet vid Hosjöbotten. Det här året var vi sju kompisar som besökte detta fantastiska fjällandskap. Första natten var helt magiskt vacker och som resulterade i nio öringar för min del. Den största var 43 cm. I år hade jag och Joan flytringarna med oss, de var bra att ha vid de stora selen. Andra dygnet blev det storm, regn och bara +3 grader, och öringen blev svårlurad. Det blev dryga 1,2 mil det tredje dygnet. Bland annat så vandrade Joan och jag i soligt väder till ett vattenfall, och ovanför var det fina pooler där vi fick några mycket vackra öringar, mörka och med stora röda prickar. Liksom förra året blev detta en fantastiskt härlig fjällresa med god mat, fina vyer, trevliga människor, whiskey, skratt, lite sömn, mygg, bastu, bra fiske - en resa att minnas!

Flera foton som kollage...

Ekorrungen "Mini"

2008-06-18

Jag undrar var våran trädgårdscharmör "Mini" är nu. För ett par sommrar sedan hade vi denna lilla vilda ekorrunge hos oss. Han var med på altanen, hoppandes på stolskarmarna, borden, och ibland nästan på väg in, helt orädd. En gång försökte han ta med sig en duk på bordet. Han snurrade ihop den till en boll, men krukan på duken blev för tung för honom. Det var nog tur det annars hade vi nog sett våran duk uppe i nåt träd! Han var väldigt förtjust i hasselnötter som han så när åt ur handen på oss. Han gömde ivrigt dessa överallt i trädgården.

Ivrig blåmes unge

Jag har haft en livlig liten krabat i en av mina nya holkar i trädgården. En blåmes unge som satt i hålet på holken i några dagar. Han var så ivrig på livet utanför så han nästan ramlade ur.

Stannar man bara upp och tittar och lyssnar så upptäcker man ett helt fantastiskt rikt djurliv omkring sig i närmiljön som t ex. i trädgården. Stanna upp och njut, det händer mycket i naturen den här årstiden!

Rockenfiske

2008-06-15

De stora dagsländorna (Rocken) har kläckt och svärmat i massor de senaste två veckorna här i tjärnarna på finnskogen. Sent på onsdagskväll drog jag, Joan, Marcus Hallquist, Lasse Knutsson och Sjöbbe till en fin öringtjärn, där Lasse har lyckats bra för några dagar sedan. Den största på 3,3 kg. Men från 30 grader i skuggan ner till 4 grader så var inte förutsättningarna så stora, det var bara enstaka sländor på ytan den här natten. Vi såg några fina öringar som likt delfiner visade sig i ytan, men ingen ville ta.

I nya nummret av Allt om Flugfiske (nr.4) finns en artikel om vårat rockenfiske här på finnskogen som Marcus Hallquist har skrivit.

Fjällvandring

2008-06-05

Jag åkte till Sälenfjällen på onsdagskväll och på torsdags morgon klockan 05.40 gick jag upp på fjället. Det låg fortfarande snö kvar på vissa ställen. Här är jag på toppen på Tandsjövålen vid en ca. 3 meter tjock snödriva. Ett nedsmält överhäng på norrsidan. Fantastiskt vackert vandringsväder, runt 28 plusgrader i skuggan. Lite för varmt mitt på dagen kanske, men jag njöt av den friska fjälluften.

Livet i naturen

2008-06-01

Morgondimman stiger, klagande lomtjut i fjärran, älgkon möter mig vid stugan. Man förundras över hur fantastiskt härligt det är i naturen just nu. En bäver slår följe med mig en bit efter ån, minken springer på spången över strömmen, den gula forsärlans ungar har släppts för vinden. Svågern såg en björn för någon dag sedan, det är stora spår efter björn på stranden vid stugan där den har lagt sin spillning. Det lite rödlätta kvällsljuset blänker på tallstammarna. Skymningen kommer, smygande, trolsk. Man sitter i kaffe eldens sken och blickar ut över äventyrens vatten, trollbunden av åns skönhet med bottenlösa höljor, fulla med hemligheter. Ser ett försynt vak. Drömmer om att locka den väntande öringen ur dess gömsle, vacker, välbyggd och med skimmrande guldglans. Till detta paradis flyr jag, många sommarkvällar och nätter!

Trolska nätter

2008-05-27

Den 17:e hade vi premiär i BSFK,s klubbvatten, Borgärdetsströmmen. En fin öring kom upp och ett par fina harrar. Gäddfestivalen i strömmen gick av stapeln den 25:e, där Joan vann med största gäddan och Sjöbbe med flest gäddor! Inatt var jag och Joan nere vid strömmen för att under några timmar i den trolska försommarnatten lura någon storöring. Det blev ett teamwork, jag lurade en öring att stiga efter min streamer (Killer Fox), den hoppade högt två gånger. Jag ropade sedan åt Joan och han presenterade en streamer (Black Killer) perfekt och en yster dans började. Joan lyckades och öringen måttade 55,5 cm! Stor, svartgul och med stora röda prickar! Den simmar fortfarande kvar i våran härliga å!

Finnskogsleopard

2008-05-08

Åter igen besökte vi den fantastiskt vackra skogsöringån på finnskogen. Den här gången var min far också med, erfaren flugfiskare som visade var skåpet ska stå! Här med en vacker leopard på dryga 1,1 kg och 48 cm, tagen på en "Red Killer". Det blev en riktigt trolsk natt, vindstilla och en makalös solnedgång. Jag och Joan drog ett par öringar men de slet sig och simmar fortfarande kvar i den mörka, trolska skogsån.

Skogsåöring

2008-05-01

Jag och Joan åkte upp till en fin skogså på finnskogen tidigt denna morgon. Det var mulet och lite regn, perfekt för ett lyckat öringfiske. Vi lyckades lura 16 stycken öringar, varav tre var fick följa med hem. Alla tagna med min streamer "Killer Fox".

Öring i gryningen

En lycklig Joan med en vacker skogsåöring tidigt på morgonen, tagen på en "Killer Fox".

På jakt efter silvertorpederna

2008-04-28

Det blev en bomtur även denna gång vid Skutskär. Joan och jag åkte dit på eftermiddagen till Sandbankarna med förhoppning av att temperaturen i vattnet skulle vara rätt, men det var lite för kallt än. Några dagar till sedan kan det komma igång ordentligt.

Silverjakt vid Långsand

2008-04-24

Jag och kompisen Joan åkte till Gävlekusten idag för att jaga havsöring. Det blåste mycket under dagen så det var svårfiskat med flytring, men framåt kvällen mojnade vinden och fisk visade sig mellan stenarna på grunt vatten. Men dagens fångst blev endast en Id på ca. 1,5 kg för Joan.

Flygtur

2008-04-05

Idag gjorde jag, farsan och min son Albin en fantastiskt vacker flygtur över Borlänge, Falun med omnejd. Här är det sjön Runn som syns från ovan. Det var soligt och fint så vi hade tur med vädret.

Påskröding

2008-03-23

Min son Emil och jag åkte skoter upp till rödingtjärnen tidigt på påskdagsmorgonen. Det var -13 grader och solen började leta sig opp ovanför bergskammen, och det såg ut att bli en fantastisk rödingmorgon. Emil hann bara fiska i fem minuter innan han fick en vacker röding. Sedan var det trögt men vi fick en helt underbar dag tillsammans på isen.

Snöriket

2008-03-16

Jag tog en tur på tre mil idag med skotern i snöriket. Det finns en hel del snö kvar i skogarna runt Svartnäs. Jag steg av skotern mitt i skogen, då sjönk jag till knät i snön. Det blev en vacker tur med mycket sol och en behaglig temperatur på 0 grader.

Knivslidor

2008-03-15

Här har jag precis gjort klart två knivslidor till min kompis Marcus Hallquist. Han har själv gjort knivarna. Den vänstra kniven är tillverkad i snakewood och den högra i betsad masurbjörk och mammutbete.

Solig dag med Siljans regnbågar

2008-03-07

Denna vackra och soliga dag tog vi semester Joan och jag, med förhoppning att med flytring och fluga fresta Siljans förrymda regnbågar. Men vi kunde bara fiska en timme vid Stumsnäs sedan började det blåsa för mycket. Då åkte vi och pimplade vid småbåtshamnen i Rättvik, där jag lyckades lura denna vackra båge på 1,4 kg.

Regnbågsfiske på Siljan

Här stoltserar Joan med en av Siljans förrymda regnbågar, en fin bit på 2,2 kg! Han drog även en på dryga kilot. Senare på eftermiddagen hade han en riktig baddare på men som slet sig precis vid hålet.

Lyckat rödingfiske i snöyra

2008-03-02

Det var trögt till en början och det snöade ymnigt emellanåt, endast några små rödingar kom upp. Men efter någon timme dunkade det på rejält på mitt spö. Jag fick en härlig fajt en stund med denna vackra röding. Den vägde 1,1 kg. och är mitt rödingrekord på pimpel!

Trädfällning

2008-02-29

Albin, jag, farfar Tore och morfar Tord var vid stugan och fällde några träd och gallrade nedefter sjökanten, Det var smidigt att dra timmret till vedbacken med fyrhjulingen. Det blev en hel del ved när vi hade sågat allt och lagt upp det.

Gästrikekannan

2008-02-16

Gästrikekannan är ett rally som i år gick i skogarna runt Svartnäs. Jag och några kompisar gick ett par kilometer till ett bra ställe. Vi hittade rätt kurva, det var action hela tiden. Många avåkningar. Vi var ca. 15 personer där som fick hjälpa till att gräva och lyfta upp fyra bilar på vägen, en voltade och blev skrot.

Snöig skotertur

2008-02-03

Vilket härligt vinterlandskap med mycket snö det har blivit på höjderna på Svartnäs finnmark. Jag åkte några mil på fantastiskt fina skoterleder. Jag såg färska lodjursspår och i kanten på ett hygge flög det ca.15 st. orrhönor över mig.

Skoterutflykt

2008-01-27

Det blev en blåsig men solig och vacker skotertur till våran stuga idag. Vi grillade korv och åkte mycket skoter.

Fryksås fäbodar

2008-01-19

Jag och min far åkte till Fryksås fäbodar i Orsa finnmark, där vi tillsammans med alla spelkompisar i Svärdsjö spelmanslag träffades för att under en helg spela och äta gott.

Röd passion

2008-01-12

Hon är vacker, hon är stark, damen med den eldröda buken. När första stramningen i linan känns, går det en ilning genom kroppen. Det är den berömda rödingfrossan. När hon sedan ligger där på isen med en buk som har samma färg som himlens sista aftonrodnad, då känner man ett skönt lyckorus.

Rödingmorgon med far

Det blev en lyckad fisketur med min far. Det väntades komma in ett snöoväder på förmiddagen, så vi åkte tidigt på morgonen med skotern upp till rödingtjärnen. Det var alldeles vindstilla och 1 minusgrad. Ganska omgående fick jag en röding på 8 hg, en grann fisk. Sedan lurade både far och jag några till. När första snöflingan dalade ner var vi nöjda så vi for tillbaka till bilen. Vi hann precis lasta på skotern på släpet innan snöovädret var över oss.

Kryddsnack

2008-01-01

Pelletsbännaren sprakade av välbehag och pyttipannan blev en sann njutning efter lite kryddsnack. Kaffehurran sattes på elden och det svarta livselexiret fick göra pytten sällskap.

Röda skönheter

Det var lite trögt till att börja med men när det ljusnade och när det började snöa så blev rödingen nappvillig. I snön pudrade sig snart några röda skönheter. När rödingsjön bjuder upp till fest är det gott att leva!

Rödingpremiär

2008-01-01

Året började med en disig och snöig morgon och 3 minusgrader. Jag och några fiskepolare drog iväg tidigt på morgonen till ett högt beläget rödingvatten på finnskogen. Oplogad väg gjorde att vi fick ta skotern för att ta oss dit. Dagen var ung och det drog en isande vind upp på tjärnens is. Någonstans där nere gick rödbukarna på jakt. Det var rödingpremiär!