2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011« 2010 2009 2008 2007 2006

Gott Nytt År

2011-12-31

Så var året 2011 till ända. Det har varit ett bra år med många fina öringar och rödingar. På årets första dag lyckades jag lura en röding på 1,2 kg. I mars hade jag en oförglömlig rekorddag på rödingsjön med tre fina rödingar på 1,5 kg, 1,3 kg och en på dryga kilot! Fantastiskt roligt!

Denna bild får bli den sista för året. Det är så här man önskar att en vinterdag ska se ut. I dag är det sol och 8 minusgrader men alldeles bart. Det blir ingen rödingpremiär för mig imorgon, jag har en dunderförkylning och ryggskott så jag knappt kan röra mig. Men så fort det här är över ska jag ut och ta dom!

-------- Gott Nytt År ---------

Stormen Dagmar

2011-12-27

Idag var jag tvungen och åka upp till min stuga på finnskogen, för att se om stormen hade tagit några träd. Jodå, två stora granar låg. En precis på stigen ner till stugan och en i slänten upp mot vägen. En jättestor tall hade lutat i kull sig mot en annan tall. De hade trasslat ihop sig i kronorna, så där behöver jag hjälp med en traktor och ett vajerspel.

Som tur var så hade ingen av de stora gamla tallarna rasat över stugan och de andra byggnaderna! De två granarna kapade jag upp i lagoma bitar och travade upp på vedbacken. Det blev ganska mycket ved. Motorsågen strejkade så nu får det bli en ny!

På tunn is

2011-12-17

Innan det dagades tog vi oss ut på tunn is, för att gå till samma hål där jag fick mina fina öringar förra helgen. Det var blött och slaskigt och vi fick känna oss fram med ispiken.

Jag släppte ner min lilla öringdräpare i dunklet, det var grunt, ca. 60 cm. Efter en liten stund känner jag en ristning i spöet och strax därefter högg en öring hårt. Men ett dåligt mothugg gör att den prickige fortfarande simmar kvar därnere.

Men lite senare rister det till igen och hugget kommer tvärt. Öringen gör en lång och ilsken rusch. Upp kommer senare en tjock öring som mäter 42 cm. Det var en rolig fajt, stark som bara den!

Vi går försiktigt över till andra sidan och borrar strax utanför "Route 66". När vi dricker kaffe blir vi akompanjerade av fyra galna korpar, som hade en massa knasiga ljud för sig medan dom jagade och bet varandra i stjärtarna!

Joan hojtar till, spötoppen står i en krum båge. Öringen hade tagit stenhårt! Väl uppe begrundas den och släpps sedan försiktigt ner i hålet igen. Det går en stund sedan håller jag på att sätta i halsen när ytterligare en fin öring slår på för mig så det sjunger i spö och lina. Jag drillar den ett bra tag och Joan gör sig beredd med kameran, men den kliver av och tackar för sig. Joan skrattar!

Han går och sätter sig igen och pang säger det i spöet, och nu drillar Joan åter igen en fin öring. Den får också gå tillbaka ner i det isiga vattnet. Denna milda och gråmulna morgon blev riktigt rolig med många adrenalinhöjande drillningar.

Magisk ispremiär

2011-12-11

Fullmåne, stjärnklart och 11 grader kallt, vilken enastående vacker morgon. Vi pulsade i 15 cm snö och kände oss fram med ispiken, vågade inte gå längre än femton meter ut då ispiken gick igenom. Över tjärnen dansade tunna dimslöjor.

Vi fiskade oss runt tjärnen, men utan resultat. Jag gick till en grundkant där jag fått fin öring förrut. Joan följde med. Istjockleken var 3-4 cm. Jag hann inte sitta länge förrän linan for iväg snett i hålet. Nu var öringen här! Två lockryck och en ursinnig öring smäller på, men i premiärivern drar jag den mot iskanten och adjöss! Skit också! Joan flyttar och borrar ett nytt hål men jag sitter kvar.

Efter en stund så känner jag en liten dragning i linan och vid mothugget suger det fast. Explosion! Öringen rusar som en vild galning! Jävlar va stark den är, ropade jag! Drillningen blir svettig, men till slut lyckas jag få upp den på isen. Vilken premiäröring! Tjock och trind, svart med guldskimmrande buk! Jag gör en gold digger dance på isen och Joan lyfter på hatten (luvan).

Himlen har blivit kallt blåvit och mina fingrar känns som isiga fläskkorvar. Jag lugnar mig en stund, gör åkerbrasa och tar en kaffe.

Jag hade bara släppt ner min öringdräpare i hålet, så far linan iväg igen! Jag håller alldeles still och öringen vänder och tar så det smäller i spöet! Oj, vilken skjuts det blev! En till lika vild och galen öring hade slagit på! Upp kommer den som skjuten ur en kanon. Den var lite längre än den första trinda öringen, 48 cm!

Joan flyttar tillbaka närmare mig och det står inte på förrän även han får ett brutalhugg! Han landar en silvrigt vacker skönhet!

Det känns nästan lite besynnerligt, overkligt, tre så fina öringar på samma ställe! En sällsam vildmarksupplevelse!

Vilken gudabenådad ispremiär det blev!

Flugfiskesäsongs avslutning 2011

2011-12-03

Då var det dax för att summera årets flugfiskesäsong. Vi var ett kompisgäng på 40 flugfiskenördar som slöt upp i Karlborn i Sundborn, platsen där Sundbornsgrevarna levt om. Begivenheterna började med att initiativtagaren och kocken Anders Sjöberg hälsade oss välkomna.

Sedan fortsatte det hela i salongen med att Johan och Alex från IMAGO visade lite prylar. Sedan fick vi premiärkika på en ny flugfiskefilm, "Breathe", från IMAGO.

Johan fortsatte med att visa ett bildspel och berätta från hans flugfiskeresor efter öring på Kola.

Därefter var det dax för förrätt, toast med rökt lax, rökta räkor med romsås. Fantastiskt gott! Varmrätten bestod av en mustig köttgryta med ris, sallad och barkbröd. Efterätten var en höjdare, kladdkaka med passerade syrliga hallon och kaffe!

Piteåbon Martin fortsatte sedan att visa bilder från härliga fisketurer i Bartek och veijjeströmmarna i Arjeplogsfjällen.

Som inte det var nog, så fick vi se fantastiska foton från Anders och Hampus andra resa till några rödingpärlor i våran svenska fjällvärld! Det hela avrundades på småtimmarna med svindlande höghöjdsbilder från klättraren Hampus bravader och en hel del fiskesnack i baren.

En fantastiskt trevlig kväll i glada vänners lag!

Råbock

2011-12-03

Var till en liten öringtjärn i morse för att se om det hade blivit någon is. Halva sjön och en vik låg det ett tunt istäcke på, men efter en kant var det öppet. Jag hade flugspöet med mig. Det var 5 minusgrader så jag sprejade spöringarna med siliconsprej, då frös det inte på någon is. Efter en stunds kastande fick jag ett rejält hugg, några tunga knyckar i spöet och öringen släpper! Sedan började det blåsa så mycket så jag gav upp. Härligt att känna en sista öring på flugspöet i allafall! När jag åker hem så ser jag en fin råbock vid en åker mot skogskanten. Så här blev min råbock att se ut i tecknarblocket.

Vindskyddsprojekt

2011-11-19

Det har blivit en ishinna på tjärnarna nu, så något fiske blir det inte den här helgen. Idag så sprutade jag Dinitrol under hela fiskecaddyn, sedan åkte jag och min far till stugan på finnskogen. Vi gjorde rent hängrännorna på stugan och högg två adventsgranar. Sedan har jag gjort klart mitt vindskyddsprojekt inför den stundande pimpelsäsongen. Det är ett vindskydd baktill på skoterkälken som jag kan plocka isär med sprintar. Det är höj och sänkbart och kommer att ha sidor och tak tillverkat av blå armerad presenning. Kapellet av presenning är kvar att göra, det ska gå att trä över ställningen och fästas med kardborrband. Det ska bli riktigt skönt att kunna sitta och pimpla och även laga mat i lä på storöringsjön i vinter.

Flugöring i hagelskur

2011-11-13

Det haglade kraftigt när jag kom upp på höjderna på finnskogen. Klockan var strax efter sju på morgonen, 1,5 minusgrad men det kändes som flera minusgrader för att det blåste. Det var jävligt kallt åt fingrarna och det isade i spöringarna. Jag hittade en lävik vid öringtjärnen och smög dit försiktigt. Vid ett litet bäckutlopp med gräs utanför, lade jag ut de första kasten. Jag hade en virvel efter flugan så öringen fanns ju där. Efter några försök så bytte jag ställe och smygande på knä närmade jag mig vattnet. En stor rovfågel kom glidande över mig när jag i knästående kastställning vallade flugan mellan de sekeltorra furornas stammar. Nymfen landade med ett ljudligt plopp och jag ser en öring vända i en häftig virvel. Ett par drag i linan och det blir tvärstopp, öringen var väldigt stridbar. Det kändes skönt att drilla och landa en fin tjock och bred 1,2 kilos öring på mitt splitcanespö. Strax efter har gråvädret försvunnit och solen brutit fram och jag beger mig genomkall hemåt. Kanske var det här sista flugfisketuren för året!

Dimmig morgon vid trolltjärn

2011-11-06

Jag vadade med vatten till midjan ut till en liten sten i den trolska lilla tjärnen. En öring hade visat sig genom en virvel ett stycke bort och jag tänkte att jag skulle nå den från stenen. Första kastet med min Montana Special blev för kort, men andra kastet träffade exakt där öringen hade visat sig. Linan stramar till och det blir tungt, och öringen fick fart. Han var otroligt stark där han gick och spände. Jag såg hans mörka skugga flera gånger mellan rusningarna. Han tröttnar och jag kan landa en vacker och välbyggd öring med mitt splitcanespö. Nu dök kompisen Joan upp mellan knotiga furor, även han har tänkt samma tanke den här morgonen. En vakring springer ut där Joan är, och han lägger ut sin nymf. Öringen tar våldsamt men släpper. Ut med nymfen igen och det smäller direkt. Joan gör mothugg och det blir en strid där öringen vinner. Den tar nymfen och försvinner ner i dunklet.

Vinkande öring

2011-11-02

Idag hade jag semester för att jag och min son Albin skulle ha en grabbdag på stan. Men dagen måste utnyttjas för lite fiske också! I sjutiden var jag på plats vid en öringtjärn och inväntade ljuset. Vattenytan låg blank och jag fick se något som rörde sig utanför ett par stenar. Det var en öring som stod nästan alldeles stilla i ytan, den vinkade lite lätt med rygg och stjärtfenan. Det var som om han retsamt ville visa var han var. Jag smög dit och kastade ut min nymf, den tog inte! Jag bytte till min special Montana och han tvärvänder och tar stenhårt. Jag lurade den! Det var en grann öring på 1,2 kg!

Ny ryggsäck

2011-11-01

Jag var upp till stugan för ett tag sedan för att kika till den, då passade jag även på att prova min nya 65 liters ryggsäck. Jag hade packat den med ungefär tio kilo och vandrade någon kilometer och allt kändes bra. En perfekt fjällfiskerygga med bra fickor och remmar på sidorna för spötuberna!

Guldskimrande oktoberöring

2011-10-22

I morse var jag tillbaka vid den lilla ödmårdstjärnen. Klockan var sex på morgonen. Det var becksvart och det blåste som sjutton. Joan och ett par kompisar skulle komma senare så jag lade mig i lä och slumrade lite. När de kom så lugnade det av och jag smög iväg till en vik. En virvel utanför en sten! "Borsten" landade ett par meter därifrån men hugget kom tvärt. Fisken rusade rakt upp i vädret två gånger sedan slet den av tafsen och stack med flugan! Jag knöt på en ny "Borste" och provade utanför en annan stor sten. I andra kastet tog det tvärstopp, och dansen var i full gång. Jag landade efter en stund en mycket vacker guldskimrande oktoberöring på dryga kilot!

Ödmårdstjärnen

2011-10-16

Efter en tids sjukdom var jag på fötter igen. Jag och Joan tog oss fram till den lilla trolska skogstjärnen på ödmården, den sägenomspunna "öde skogen". Vi gick bland hög vide och utfallen bråte. Det krusade lite på ytan denna tidiga morgon men lugnade snart av. Jag trodde jag hade tappat en sak, så jag gick tillbaka en bit för att leta. När jag sedan kom tillbaka så pekade Joan på en mörk vacker skapelse liggande i mossan, en fin öring! Det var som attan! Ett vak till, ropade Joan. Nu var det min tur, flugan far ut, tas av en öring. Spöet böjs, linan sjunger, frasar i ytan och dansen blir lång och kraftfull. Urstark rusar den i raketfart några gånger innan jag kan landa den.

Vi satte oss ner och tog en kaffe med tillhörande macka, och bara njöt av de skimrande skönheterna som låg framför oss. Det började blåsa igen och vi var nöjda så vi begav oss hemåt. Vilken morgon det blev, två vackra öringar inom kort tid, fantastiskt!

Havsörn

2011-10-03

Satt i helgen och kikade på foton från olika havsöringsfisketurer till Gävlekusten som jag har gjort under åren. Jag hade ett foto på en havsörn men det var för dålig skärpa och på för långt avstånd för att vara bra. Så då tecknade jag en istället.

Vacker höstöring

2011-09-21

När jag kom fram till tjärnen såg jag ganska omgående en virvel utanför en sten. Jag gick dit och vadade ut på stenen, och lade ut min "Montana Special". Några drag i linan och det tog tvärstopp. Jag landade en härlig höstöring efter en fin fajt! Synd att jag började med mitt Loop AEG spö, jag hade mitt Wallop Brook splitcanespö med mig också. Det hade varit roligt att drilla öringen på det. Nästa gång blir det bara splitcane!

Tranor

2011-09-11

När jag var ute i skogen och vandrade för några dagar sedan såg jag dessa tranor på en myr. De samlas nu och gör sig beredda på den långa flytten till sydligare breddgrader. Väl hemma från skogsturen tog jag fram tecknarblocket och ur minnet växte de fram.

Klockan var halv sex i morse då Joan och jag paddlade ut på en vildmarkstjärn. Jag hann bara kasta ett par gånger då jag såg en fin öring som likt en delfin gick i ytan, men den ville inte ta. Joan hade ett bra hugg, det var allt. När vi sedan satt och åt ärtsoppa började det duggregna och det blev dimma. Vi såg knappt spötoppen, så tjock var dimman. Då gav vi upp och vände hemmåt.

Vildmarkskväll

2011-08-31

Vi paddlade försiktigt ut på ödemarkstjärnen, det krusade lite på vattenytan. Vi befann oss precis på kanten av ett riktigt regnoväder. De vresiga tallarna lyste starkt orange av den låga solen och det sken som blev av ovädret. Det var en fantastiskt vacker vildmarkskväll! Joan fick plötsligt ett bra hugg på sin streamer, men öringen släppte. Vi paddlade på med varsin Killer Fox på släp. Det lugnade av och det började vaka lite här och där. Vi stannade och tog en kaffe och bara njöt av den vackra vildmarken. När Joan sedan skulle ta hem streamern så sög det i rejält! Två, tre mycket tunga knyckar sedan gick storöringen med både streamer och tafs. Joan såg ut som han hade sålt smöret och tappat pengarna! Strax efter hade jag också en stenhård stöt i spöt, men icke! Vilken adrenalinhöjande vildmarkskväll det blev!

Betande älgko

2011-08-21

Vaknade tidigt i morse, det hade slutat att regna. Jag tog fiskecaddyn och for till en liten öringtjärn. Det var dimmigt och drog lite från norr när jag kom dit. Det var kallt, bara tio grader. Några större fiskar vakade, men för långt ut. Jag hade chans på en, men den ratade mina flugor. När jag åkte hemåt såg jag en älgko som stod och åt vid sidan av vägen, en bit in mot skogen. Jag lyckades få några skapliga foton innan hon lunkade därifrån.

Nytt garagetak

2011-08-18

Jag, min far och svärfar lade på ny ytpapp på mitt garagetak idag.

Vi gick tillväga som man gjorde på farfars tid, med en gammal hederlig tjärkokare och hårda asfaltsblock. Det är intressant att använda sig av gamla hantverk.

Vi helklistrade varje pappvåd, det gick som en dans. Jag hällde kokhet asfalt, svärfar borstade ut det hela och min far rullade ut pappen och trampade till.

Bra teamwork!

Ett stort tack till min far och svärfar!

Magisk augustimorgon

2011-08-07

Vi drog iväg i fyratiden på morgonen, jag och Joan, till en fin ödemarkstjärn långt upp på finnskogen. Vi fick gå en bra bit genom stiglös vildmark med ringarna på ryggen. Solskivan steg precis upp över bergskammen när vi kom fram till det klara, blanka vattnet. Vilken fantastiskt vacker morgon! Långt inne i en vik full med nate, fick vi se några vakande fiskar. De tog nattsländor. Försiktigt närmade vi oss. De verkade mycket skygga, vaken klingade ut. Vi lugnade oss och tog en kaffe, caddisen fick ligga ute. Joan skriker - Janne, din fluga försvann! Flugan sögs ner i en nästan omärklig virvel och jag gör mothugg så att kaffet ryker, men för sent! Joan får roligt! En annan prickig varelse kommer vakande mot Joan, han tar sakta hem sin caddis och den försvinner i en kaskad av yrande vatten. Länge går han där och spänner, tung, stark, men efter en tids härlig fajt går Joan hem som segrare! Vilken förtrollande augustimorgon det blev!

Paradiset

2011-08-06

Vi har bott i vårat paradis, stugan nedanför Jåbbongalle på finnskogen, nu i några dagar. Det har varit strålande sol och väldigt varmt. Grillat, druckit gott, solat, badat, rott båt och fiskat! Helt underbart!

Detta är kvällsvyn från stugan. Man sitter på altan och njuter av solnedgången och en kall öl, kan det bli bättre!

Jag var ut i går morse och smög på en öring. Han vakade två gånger och jag nådde fram med flugan. När jag tog hem linan så stötte han på flugan en gång, det var allt. Det är lite för varmt för öringen än, men snart blir det svalare nätter och kallare i vattnet.

Blyertsslända

2011-07-25

Semester och regn, då kan man drömma sig bort i skapandets värld. Idag växte en slända fram i mitt tecknarblock.

Sandstrand

2011-07-24

Nu är nya sandstranden färdig vid stugan. Jag har grävt ur ett område bredvid bastun och grillplatsen och fyllt på med sand. Idag satt jag upp ett litet staket och gjorde ett bord (till drinken), som också kan användas till en pall. På staketet skruvade jag fast en herrbetjänt för att hänga upp badhandukarna på.

Semesteröring

2011-07-19

Härligt, fem veckors semester! Igår spöregnade det hela dagen, vi fick 34 mm! Så nu har tjärnarna kylts av lite och det har piskats ner en hel del syre. Jag och Joan for till en liten öringtjärn sent på kvällen och flera öringar vakade när vi kom fram till vattnet. En fin öring tumlade runt bland några näckrosblad, jag lade ut en Montana Special och i andra kastet sög det i. Mycket vacker och med en stor paddel! När vi satt och drack kaffe fick vi till vår förvåning se en bäver, som lugnt kom simmande strax utanför oss över tjärnen!

Hantverkarkväll

2011-07-13

Sillkväll med hantverkare och uppträdande är ett mycket uppskattat årligt återkommande evenemang på hembyggdsgården i Svärdsjö. Jag var där som knivmakare och arbetade och visade mina alster.

Nya fiskebilen

2011-07-09

Min gamla caddy dog i förra veckan, topplockspackningen gick! Då blev det en ny caddy! Hittade ett fint exemplar och har nu inrett den som jag vill ha den! Nu ska jag iväg på premiärtur!

Bingsjö spelmansstämma

2011-07-06

Det var ett underbart väder men varmt och krävande på Bingsjö spelmansstämma i år! Vi hade en tokbra dansspelning med ett jäkla klös! Jag spelade till tvåtiden på natten, sedan var jag och letade på en öringå på finnskogen. Jag stod ut en halvtimme sedan höll jag på att ätas upp av all knott! Ingen känning på någon öring och alldeles slut men nöjd med dagen, vände jag hemåt.

Samekniven

2011-06-20

Nu är samekniven helt färdig! Jag sydde knivslidan häromdagen och färgade den igår! Som en häftig detalj gjorde jag en kappa upptill med insydda grävlingklor! Pautat dekormönster runt nedre delen och ett renhuvud tryckt i lädret i mitten.

Min nya turkamrat, samekniven, får hänga på ryggsäcken och ska få följa med mig i vildmarken på många äventyr

Naturen på nära håll

2011-06-18

Den här tiden på året är naturen fantastisk! Jag brukar ta mig tid att studera närmiljön i trädgården så här års.

Våran blåmes är som vanligt en härlig gäst i en av våra holkar. Det här året så blev det ett par ungar. Hackspetten var där några gånger och försökte få tag på ungarna genom hålet men jag lyckades skrämma bort den.

Annikas alla vackra blommor drar till sig många fina och färggranna insekter. Den här humlan blev lite ilsk när jag var för närgången.

Jag hittade en liten vacker randig insekt på ett stort blad. Den såg ut som en helikopter som gick på tomgång och var klar för start!

Jag kunde fota den mycket nära, den bara nickade åt mig några gånger innan den drog iväg som en avlöning!

Jag såg en överkörd igelkott igår. Det är väldigt sällan man får se en igelkott nu för tiden. Vi hade en under våran altan för några år sedan, men då var ett par grannar som födde upp igelkottar och släppte dem fria i naturen.

Rockenfiske i blåsväder

2011-06-12

Vi har fiskat några nätter nu efter storöring som vakar efter vulgata. Det har blåst hela nätterna och inte mojnat någon gång, helt otroligt! Vulgatan har kläckt och vi har sett fin öring. Jag missade två fina öringar, en krokade inte och den andra var jag för tidig med mothugget! Joan drillade en öring en kort stund. Anders Forsling lyckades kroka en tvåkilos och likaså Sjöbbe, han hade även en grym storöring på i ca. tre kvart sedan gick knuten vid flugan upp! Thats life! Det är bara och ut och nöta igen!

Backtracker

Jag har inhandlat en liten och mycket behändig GPS, en backtracker! Den är enkel och har det jag behöver för att ta mig tillbaka till bilen efter att ha letat efter t ex. ett öringvatten. Kompass, klocka, temperatur och satelitnavigering. Den har belyst display. Kanonbra!

Äntligen Vulgatakläckning

2011-06-03

Jag och Joan åkte upp på finnskogen till en öringtjärn där Vulgatan kläcker ganska tidigt. När vi kom dit var det bara någon enstaka slända på ytan. I en liten vik såg vi att ett par öringar som vakade så vi paddlade dit. Där lurade jag en öring, den var under kilot och fick gå tillbaka.

Senare på kvällen lugnade det av och det började ploppa upp sländor lite överallt. Äntligen, nu börjar det som vi har väntat på så länge! Storöringen går i ytan och tar vulgata. Kompisen Anders Forsling som hade kommit paddlande ut till oss, lade ut en spent på en vakande storöring och den tar brutalt! Vi fick se en ca. 4-5 kg öring slå i ytan innan den klev av! Adrenalinen var på topp!

Det kom en, (uppskattningsvis runt 3kg), öring vakande mot mig. Jag lade ut min vulgata imitation bredvid en annan slända. Öringen går upp och tar min slända, tjong sa det i mitt spö och en kaskad av vatten sprutar över vattenytan innan öringen släpper! Vilket äventyr, vilket vatten!

Nordmarka Gapahuk

2011-06-03

Idag satte jag upp mitt nya vindskydd, för att kolla så att alla delar var med. Det heter Nordmarka Gapahuk och är 203x205x1,30 i storlek. Duken har en vattenpelare på 5000 mm, alustolpar, alupinnar och stormlinor. Väger inte så mycket så det är perfekt att ha med i ryggsäcken på mina äventyr i finnskogen.

Bonusbåge

2011-06-02

Åkte iväg i femtiden i morse till min stuga nedanför Jåbbongalle, för att kika till den. Jag satt och åt frukost i morgonsolen vid bryggan och hörde på två gökar som guckade ikapp. Sedan åkte jag till en öringtjärn, såg inga vak så jag fortsatte vidare några mil på finnskogen till en annan tjärn. En regnbåge gick rakt upp i ett enmeters hopp inne i en vik. Jag smög dit och lade ut min streamer "Purple Killer", en ny skapelse i min Killerserie. Bågen tog resolut och gick till väders ett par gånger till, innan jag kunde landa den. En stor och fin bonusbåge i öringjakten. Prick 2 kilo vägde den!

Blåsig kväll vid öringtjärnen

2011-05-29

Det var fruktansvärt blåsigt den här kvällen, när jag och Joan åkte till öringtjärnen. Vi fick gå runt hela tjärnen för att komma till en skogskant som låg i lä. Det mulnade på och då började det vaka. Jag fick omgående ett brutalt hugg men den släppte, men strax efter tog den igen. Öringen blev heltokig, gjorde flera höga luftsprång! Den gav mig en rejäl fight. Öringen var riktigt fin, och släpptes varsamt tillbaka. Två kast senare upprepades scenariot! En ursinnig kamp och ännu en vacker öring, som var väldigt mörk, fick ge sig. Även den släpptes tillbaka.

Försommaröring

2011-05-22

I ögonvrån såg jag på håll en öring som vakade utanför en udde. Det var tidig försommarmorgon, klockan var 06.00. Jag smög mig dit genom snårskogen och blev sittande på huk. Det var premiärtur för min nya ihopfällbara linkorg, "Linetender", från USA. Den funkade riktigt bra. Med linan liggande i korgen la jag ut Montanan och hann bara ta hem två drag så högg det hårt! Öringen var urstark, två luftsprång gjorde den innan jag kunde landa den. Det var en mycket vacker öring med fin stor och spetsig paddel. Öringen hade svalt nymfen helt, så den fick följa med hem. Jag fick en till fin öring men den släpptes försiktigt tillbaka!

Samekniv 9#

2011-05-21

Nu är den klar, min nya turkamrat i vildmarken! Det är ett Brusletto Sameblad på 9 tum. Masurbjörk, mässingsholk och älghorn med mellanlägg av vulkanfiber i skaftet. Filework i hornet och lite gravyr med inlägg av silver.

Knivslidan har jag kvar att göra. Den blir brunbetsad och med ett pautat mönster och med en kappa upptill med grävlingklor.

Den kommer att hänga på ryggsäcken och vara ett komplement till yxan. Den är lättare än yxan och är en kniv som har många användnings områden!

Vacker skogstjärnsöring

2011-05-14

Det vakade några öringar inom kastavstånd, när jag kom fram till finnskogstjärnen denna regntunga morgon. Jag hörde göken hoa för första gången i år! Två fina skogstjärnsöringar lurade jag på en Montananymf Special, 8 hg, och en på kilot!

Vakande kvällsöring

2011-05-10

Efter en hektisk vecka med en Umeåresa och en tvådagars Stockholmstur med jobbet, så var det väldigt skönt att få åka ut i skogen och tänka på annat. Jag tog en tur till en liten öringtjärn där Joan sett och fått vakande öring ett par dagar innan. Mycket riktigt, när jag kom fram mötte tjärnen mig med några fina öringvak. Montananymfen lät jag sjunka ett tag innan jag började inhämtningen, och det stod inte på förrän jag kände att linan stramade till. Öringen var på ca. 8 hg och släpptes varsamt tillbaka efter fotografering. Jag hade två till påslag varav det ena kändes riktigt tungt!

Öringjakt med övernattning i björnriket

2011-05-01

Natten var becksvart omkring oss, när vi vandrade genom skogen i pannlampornas sken fram till vår lilla å på finnskogen. Förra året hade en björn traskat här natten innan vi kom! Ett par minusgrader och en svindlande friskhet. En ny sugande vildmarksnatt! Vi slog läger vid åkanten och lade oss ner på den torra lövklädda mattan under björkarna. Klockan var halv två. Det var alldeles tyst och stilla när vi låg där och tittade på den stjärnklara natthimlen. Joan somnade ganska omgående omtöcknad av all allergimedicin, medan jag låg vaken en stund och fantiserade om trolska skogsväsen. Det andades skogsmystik!

Vi vaknade av "himmelsgetens"-enkelbeckasinens spöklika strupsång denna frostnupna majmorgon. Vi hade sovit någon timme och klockan var halv fyra. Det hade börjat ljusna. Storlomsparet ropade där ute i det dimmhöljda selet. Nu började hela skogen bli full av ljud.

Kaffe och macka och på med vadarna för att sedan skrida till verket! Det var lite för mycket vatten i nedre delen av ån, mot selet, så vi gick uppströms.

Joan provade en hölja långt upp utan resultat medan jag testade ett ställe med storsten på botten. Jag hade kontakt direkt, tunga vältringar i ytan och en stund senare landar jag en mycket vacker svart varelse från det djupa dunklet.

Några kast senare mellan två stenblock suger nästa skogsåöring i. Lite mindre men lika svart. Jag tappar tre till öringar varav den sista tar flugan! En liten harr lyckades jag lura längre upp i ån.

Joan fick till slut drilla en fin skogsåöring, på sitt nya flugspö, klass 4.

Fram på förmiddagen drog vi oss nöjda hemåt, men trötta efter ett härligt vildmarksäventyr! Men någon björn fick vi tyvärr inte se denna gång!

Öringkväll

2011-04-27

Vilken fantastisk kväll! Vak överallt! Mest mitt ute på tjärnen. Vid en stor sten några meter ut gick det en öring och vakade regelbundet. Jag smög mig dit och kastade ut min Black Killer, det blev en plog efter flugan men den tog inte. Jag provade efter en kvart igen men utan resultat. Öringen tog något strax under ytan så jag bytte till en liten svart specialare med gummiben och öringen högg tvärt! Utanför sten, precis utom räckhåll för mig gick det två stora öringar och retades. Jag blev sittande och kunde bara njuta av vakfesten. Vilken makalös öringkväll!

Påsköring

2011-04-24

Jag har varit till öringtjärnen tre dagar i sträck nu. Isen har försvunnit mer och mer och det har blivit varmare för varje dag som gått. Något försynt vak har jag sett men inte kännt något. Tidigt i morse när jag vandrade till tjärnen genom granskogen där den står som tätast, hörde jag trollfågeln-tjädern, som väste bara några meter från mig! Väl framme vid tjärnen så mötte den mig spegelblank och med flera fina öringvak! Det vakade bara några meter från mig och jag lade ut linan försiktigt med en Black Killer, och hann bara ta hem den med ett par drag då det högg våldsamt! Öringen fick fart och en härlig dans började! Det kändes skönt att få landa första flugöringen för i år!

Äntligen flugfiskesäsong!

2011-04-17

Äntligen är flugfisket igång! Vilken härlig vårmorgon det var när jag och Joan vandrade flytringsklädda fram till öringvattnet. Sjön mötte oss halvt fri från is men med ett högt vattenstånd. Många flyttfåglar hade anlänt, det var Tranor, Tofsvipa, Canadagäss, Måsar, Knipor och Storspov omkring oss hela förmiddagen.

Vi trodde inte att det skulle visa sig någon öring nu när det var så högt vatten. Men medans vi plockade i ordning grejorna så vakade en öring ljudligt alldeles utanför oss. Jag hade den på ganska omgående med tunga fina knyckar men den släppte. Vi lät den vara ett tag. Sedan slog den på igen men klev av ännu en gång! Joan hade också den på en gång. De var inte riktigt på tag utan verkade bara smaka på flugan. Tre till sporadiska vak såg vi, det var allt. Men det var härligt att få komma igång och lite action blev det ju denna vackra premiärtur!

Även andra gynnare har kommit igång i vårvärmen, som denna snok!

Ormvråk och tranor

2011-04-09

Dagens vildmarkstur gick till en öringsjö på finnskogen. Jag kom dit precis när solens första strålar silar genom hålen i tallkronorna. Det var 2 plusgrader och en mycket vacker morgon, men det blev en blåsig tur.

Öringen var inte på napphumör denna vindpinade morgon. Jag borrade flera hål på strategiska platser men utan resultat. Isen var ganska porös och det var landlöst på flera ställen. Det kändes som att det här var sista pimpelturen för i år. Man är ju ganska flugfiskesugen nu!

Nästan på samma dag som i fjol så fick jag se tranorna på isen! När jag åkte hemåt så fick jag även se en ormvråk, så nu känns det som att våren kommer med stormsteg!

Öringjakt i spöregn

2011-04-03

Det spöregnade när jag tittade ut i morse, så jag sov en stund till. Vid åttatiden hade det slutat regna, då for iväg till en liten skogstjärn för att leta öring. Det var oplogat så jag fick gå en bra bit för att komma till en stenig udde där jag lurat öring förr. Dimman började lägga sig över tjärnen. Jag borrade några hål och efter en stund så kände jag något. Linan åkte i sidled och jag gjorde mothugg. Men icke, öringen var väldigt försiktig. Tredje gången så satt den! Den vägde ca. 7 hg, inte så stor men otroligt fin i färgen. Sen började det spöregna. Jag höll ut dryga en timme till i regnet men sedan gav jag upp. Jag kände inget mera.

Tidigt rödingfiske

2011-03-27

Klockan var framflyttad en timme pga. sommartiden, och var strax efter fem, när jag steg upp i morse. Egentligen var klockan strax efter fyra, så det var tur att vi packade allt igår kväll. Det var skare och ett otroligt fint före när jag och Joan åkte skoter till rödingtjärnen. Men kallt som attan, 10 minusgrader och blåsigt.

Idag var det Joans tur att hitta på rödingarna. Det blev tre fina varav ett mörkt monster på kilot med lila prickar! Jag hade flera naffsanden men de tog inte.

En nattlig besökare

2011-03-27

Inatt vaknade jag flera gånger av att våran hund Molly morrade och skällde. Hon hörde något utanför huset. När vi gick morgonpromenaden vid halv sex så satt Mickel räv på åkern bredvid och kikade orädd på oss. Det var den gynnaren som höll oss vakna inatt! Här en räv från mitt tecknarblock.

Mitt livs rödingfiske

2011-03-20

Tidigt, i ljusningen åkte jag skoter upp till rödingtjärnen. Vilken vacker morgon! En glasklar vinterdag vid rödingtjärnen, 13 minusgrader och solskivan precis på väg upp över talltopparna. När jag kommer över ett krön överraskar jag fem tjäderhönor, som knappt blir rädda! Ödemarkstjärnen möter mig, gnistrande, stilla, inbjudande! Jag borrade där jag har fått fin röding förr och det gav resultat. Hugget kom tvärt! En röding på dryga kilot! Vilken start!

Jag sätter mig och bara njuter av tillvaron, kaffet dämpar kylan. Det går ett tag sedan känner jag ett rejält sug i linan. Rödingen ger mig en bra fajt! Den var tjock så jag fick ta tag i gällocket med näven och dra den ur hålet som en kork! Ca.1,5 kg! Yes! Vilken fisk!

Jag sitter kvar vid samma hål och efter cirka en halvtimme, när jag precis har hällt upp kaffe så får jag ett brutalhugg så att kaffet ryker åt alla håll! Stridbar som attan! Ännu en storröding på isen! Ca.1,3 kg! Förtrollad av stämningen står jag bara och tittar på dessa starkt skimrande rödingar som glänser i vårsolen! Inget kaffe kvar och jag har en bra bit hem, så jag packar ihop och åker nöjd hemmåt efter en rekorddag på finnskogen!

Vildmarksmorgon med Öring och Varg

2011-03-13

Det var alldeles tyst och vindstilla när jag vandrade ut på isen för att jaga öring. En vacker marsmorgon om än lite mulen. En korp flyger ut från skogen och klonkar högljudt. Samma klockslag som dagen innan fick jag första hugget, drillar ett tag och det visar sig vara en hyffsad öring. Får även en till liten öring i samma hål.

Solen tittar svagt igenom molnslöjorna och jag sitter och njuter av stillheten. Då får jag se något som kommer ut ur skogen i en vik på andra sidan sjön. En Varg! Den lunkar ca. hundra meter efter stranden sedan viker den av in i skogen igen! Häftigt, vilken vildmarksmorgon! När jag sedan ringer hem för att tala om vilken härlig upplevelse jag har haft, så har min mor också sett en varg på morgonen, i kikaren hemma från vardagsrumsfönstret! Den var på andra sidan sjön vid ett uthus och åt på något! Helt ofattbart, två vargar på samma dag!

Bäst som jag sitter och tänker på vargarna så kommer en karl ut på isen till mig och vi pratar lite, då får jag ett brutalhugg! Ner på knä och tokdrilla, en fin öring på dryga kilot flyger upp på isen i en kaskad av vatten! Nöjd vänder jag kosan hemåt efter en underbar vildmarksmorgon!

Öringjakt i solsken

2011-03-12

Strålande solsken men lite blåsigt, Joan och jag var på öringjakt! Klockan var sju på morgonen när vi stegade ut på isen till djupkanten. Inget hände på en timme men i åtta tiden slog det på en öring för mig. Inte så stor men nu var det igång! Joan hade några små naffsanden innan han fick ett rejält hugg. Efter en tids drillande far det upp en grann öring på kilot! Jag fick en till liten öring som släpptes tillbaka och drillade en skaplig öring som klev av mot iskanten. Vid niotiden var huggperioden över. Vi hade tillsammans ett tiotal bra påslag denna underbara morgon på öringsjön!

Blåsig dag på rödingsjön

2011-03-06

Jag har längtat ut till rödingsjön varje dag på jobbet denna vecka. Vädret har varit väldigt fint, soligt men lite blåsigt. I femtiden i morse lastade jag på skoter och släde och åkte till rödingsjön. Det blev en fantastiskt vacker morgon, men rödingarna var som bortblåsta! Tre stora abborrar var allt jag fick. En handfull fiskare trotsade blåsten idag och endast en röding på dryga kilot kom upp.

Rödingpremiär på Stora Logärden

2011-02-26

Jag och Joan var på plats före sju på morgonen. Vädret var mulet, -3 grader och blåsigt, inga bra förutsättningar. Fisket gick trögt. Jag lurade en mindre röding och Joan hade ett riktigt bra påslag, det var allt. Vi hörde att det kom upp några fina rödingar på 1 och 1,5 kg under dagen. Men kok kaffe på pelletsbrännaren och chorizokorvar på grillen gjorde susen!

Östbergs Trio

2011-02-16

Östbergs Trio i Red Light Shades replokal för att repa in några roliga visor och låtar. Pappa Tore på fiol och sång, sonen Emil på bas och jag på fiol, gitarr och sång!

Korvgrillning med familjen

2011-02-12

Jag har varit ut två gånger och frestat både öring och röding under ett par veckor. Men detta upp och ner väder som har varit så har fisket gått trögt! Det har snöat massor under ett dygn nu, så idag var det lössnöåkning med skotern som gällde. Riktigt roligt! Sedan tog jag, Annika, Albin och Molly en skotertur i det fantastiskt vackra vädret och avslutade med korvgrillning!

Skotertur till stugan på Finnskogen

2011-01-30

Jag packade skoter och fika tidigt denna morgon och åkte upp på Finnskogen för att titta till min stuga. Jag hade inte varit dit sedan i början av december. Det blev en vacker tur, solen tittade fram ibland och det var härligt att stå på altanen och kika ut över ett orört gnistrande vitt snölandskap. Ett lodjur hade gjort fina tassavtryck på och bredvid altanen. Sedan åkte jag upp till rödingtjärnen, där träffade jag två pimplare. De hade hört vargyl tidigt på morgonen! Medan jag var där så drog den ene killen en vacker röding, den vägde uppskattningsvis 1,3 kg! Och jag som inte hade något spö med mig! Snacka om att jag blev sugen!

Packkälke med avlastningsbord

2011-01-29

När jag var på rödingtjärnen förra helgen så saknade jag någon sorts avlastningsyta för att fika på, eller att ställa grillen eller pelletsbrännaren på. Så den här veckan har jag svetsat ihop ett avlastningsbord med kant runt om, som är lätt att plocka av och ställa på högkant i kälken.

Öring, Örn, Järpar och vargspår

Jag och Joan åkte till en öringsjö idag, vi kom fram lagomt för att se en vacker soluppgång över bergskammen. När vi gick ut på isen såg vi nattfärska vargspår. Den hade följt ett rävspår över hela sjön, för att sedan springandes vika av mot skogen. Häftigt!

Det började blåsa och öringfisket gick trögt, men utanför en ö där vi hittade en djupkant, fick Joan ett bra hugg men den lossnade. Vi gick till en vik med några stockar som stack upp ur isen, där lyckades Joan lura en liten öring, som snabbt släpptes tillbaka. Jag hade inte en enda dragning i linan den här morgonen!

När vi satt där och fikade så kom den en örn seglande ovanför oss, en majestätisk syn.

Vid stranden landade tre järpar i några rönnar. Det är mycket vackra fåglar men det är inte så ofta man ser dem!

På rödingjakt med tält på isen

2011-01-22

Förra helgen hade jag packat allt för att ge mig iväg på rödingjakt. Men jag fick ge upp, blev magsjuk! Så den här helgen tog jag nya tag. Jag hade stämt träff med kompisen Håkan Wanke vid rödingtjärnen. Han hade skidat dit dagen innan och legat i tält över natten. Han var ute och provade en nyinköpt norsk fjellpulke.

Vi lastade ur ved vid tältet som jag hade med mig och åkte sedan iväg för att leta efter ett bra rödingställe.

Morgonen började bra, 5 minusgrader, vindstilla. Det var vackert, solen var på väg upp och himlen var rödingröd! Efter fem lockryck i första hålet fick jag en hårt huggande röding på 1,2 kg! Jag hade hittat rätt, en kant ner till ett djuphål!

Efter ett tag började det blåsa och snön bara vräkte ner. Jag lurade upp två till fina rödbukar på 7-8 hg vid samma ställe och Wanke drog också en fin röding!

Mitt på dagen hade jag fått nog av allt snöande så jag packade ihop, och lämnade Wanke, som skulle åka hem framåt kvällen. Jag var nöjd, jag hade fått min revansch för förra helgen!

Skidtur till rödingtjärnen

2011-01-07

Jag packade pickupen och drog iväg tidigt på morgonen upp på finnskogen. Väl framme fick jag skotta en parkering åt bilen, sedan på med skidorna och ryggan och iväg. Det blev en fin skidtur på 2 km genom ett vackert snölandskap upp till den högt belägna rödingtjärnen. Jag borrade och hittade på en djupkant, där jag provade först. Tre lockryck sedan satt den första rödbuken. Jag satt ifrån mig spöet för att dricka kaffe då rasslade spöet iväg, jag fick tag i linan men fisken lossnade. Ner igen och efter några ryck så högg det stenhårt. Jag drillade en fin fisk ända till hålet men då klev den av. Det kan ha varit en öring eftersom den högg så hårt som de brukar göra. Mot slutet av dagen fick jag två till 7 hg rödingar. Det blev en bra heldag ensam på finnskogen med vackra rödingar, god pimpelkaka och kaffe!

Tokröd röding

2011-01-04

Jag åkte till samma tjärn idag också. Jag var helt själv till att börja med. Rödingarna var tröga. Det kom några fiskare till men ingen fick något, då gick jag in där det var grundare och letade vid en udde. Tjong sa det, och jag fick en fin tokröd rödinghanne på kilot! Det var den enda rödingen som kom upp den dagen.

Storröding på nyårsdagen

2011-01-01

Nyårsdag och rödingpremiär. Jag och Joan åkte inte till den tjärnen vi brukar på premiären, utan till en annan tjärn där vi fått reda på att det ska finnas stor röding. Det hade snöat massor under natten och det blåste säkert 10 sekundmeter i byarna. Men med Jeepen kom vi fram dit vi skulle. Kompisen Lasse fick en fin röding ganska omgående, och efter att jag bytte myska så högg det hårt på mitt spö. Efter en stunds drillande kommer det upp en storröding på 1,2 kg! Vilken lyckad premiär det blev!