2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009« 2008 2007 2006

Gott Nytt År

2009-12-31

Så var året 2009 tillända. Det har varit ett bra fiskeår för mig med många fina öringar och rödingar, och många fina naturupplevelser. Det enda negativa var att det har regnat väldigt mycket så att alla vattendrag blev fyllda till bredden. Igår var det en gnistrande vacker vinterdag med 25 minusgrader. Jag gick runt öringån och fotade, det blev många läckra bilder! Hemma i trädgården lyckades jag fota dessa ivriga gynnare, ett helt gäng Sidensvansar slog sig ner i våra rönnar och kalasade på bär.

Jag har packat inför morgondagen då jag och några kompisar ska upp på finnskogen till en högt belägen rödingtjärn. Det har blivit lite av en tradition på nyårsdagen att vi träffas där och prövar lyckan på rödingarna, snackar fiske och äter gott.

Dessa två vinterbilder får avsluta fiskeåret 2009!

--------- Gott Nytt År ----------

Öring i snöyra

2009-12-28

Jag hämtade Joan och farsan tidigt i morse. Det var ett rejält snöoväder, men vi hade bestämt oss för att prova öringen och farsan skulle få testa sitt nya öringspö som jag har gjort till honom. Vi skulle till en tjärn långt upp på skogen men vi kom inte fram. Det var oplogat och ett par decimeter nysnö. Så vi åkte till en annan öringtjärn där jag lyckades dra denna fina skogstjärnsöring. Jag hade även ett till hårt påslag men som inte krokade. Min far fick tyvärr inte drilla på sitt nya spö.

Valpen Molly

2009-12-25

Här är våran nya familjemedlem, Molly! Hon kom till oss som en liten "Lucia" den 12/12. Jag har inte lagt in någon bild förrän nu, för vi ville överraska moster Emilia på julaftonen. Hon har också en valp, Pärla. De båda valparna hade en rolig och mycket busig julafton! Molly är en liten blandras, och har en päls som inte fäller och som är allergivänlig. Hon är jätteduktig, sover hela nätterna och sköter sin toalett på tidning tills vidare. En helhärlig tös!

Vilda öringar i 24 gradig kyla

2009-12-18

Man måste nog vara tokig när man åker ut och pimplar en tidig lördagsmorgon i 24 gradig kyla! Kallt så in i helvete! Men vi fick en underbar soluppgång vid skogstjärnen och helt tokiga öringar som högg stenhårt på våra nya GB´s. Joan gjorde ett hat trick med tre mycket fina öringar 7hg, 1,2 kg, 1,3 kg! Det var stor dramatik när han skulle drilla dessa, spöet gick av i handtaget och han slirade omkull i vattensörjan, och jag fick mig ett gott skratt! Jag kände ingenting där jag satt men provade sedan i Joans hål och direkt fick jag ett stenhårt hugg, drillade en stor öring ett tag sedan klev den av! Ner igen, och efter en stund small det igen. En lite mindre öring som också släppte efter en stund. Förbannade mig själv när jag insåg att krokspetsen var böjd! Efter det var det helt dött. Men vilken action i ett och samma hål!

Pimpelpremiär

2009-12-05

Det var fortfarande mörkt när vi anlände till den isbelagda öringtjärnen. Det har varit kallt några dygn så nu var det dax för pimpelpremiär. Men isen var bara 2 cm vid första testet, så vi gick runt tjärnen till en vik där det var frost på träden och där solen aldrig når fram. Isen var 3-5 cm där, så vi tog oss ut till ett bra och väl beprövat ställe. Joan borrade där det var ganska grunt och jag lite djupare, vi valde båda två en svart "Gunnel", en balansare som är en riktig öringdräpare. Joan hann inte sitta mer än någon minut förrän han fick ett brutalhugg, men som släppte. Fort ner med "Gunnel", brutalhugg igen, men icke. För min del så kände jag inget denna premiärmorgon, men det blev ju en hel del dramatik ändå.

Drömmar

2009-11-22

Så här kan det se ut efter att ha suttit vid tecknarbordet och drömt mig tillbaka till sommarens fiskeäventyr. Var ute och testade öringen igår morse med en nyinköpt flugrulle, en Loop Multi. Det var varmt och solen kikade upp ovanför talltopparna. En fin öring visade sig flera gånger vid ett bäckutlopp, den sörplade i sig något i ytan. Försökte smyga mig på öringen försiktigt men det var för svårt. Öringen var mycket skygg. Men det är en härlig syn att se en fin skogstjärnsöring visa sig så nära land. Man ser huvudet och munnen när den plockar fjädermygg, nästan så jag tyckte att han tittade på mig.

Flugfiskesäsongs avslutning

2009-11-14

Idag var det dax för den återkommande flugfisketräffen där säsongen summeras. Vi var 40 fiskepolare som slöt upp denna kväll. Vi minglade med en god välkommstdrink, berättade fiskehistorier och kikade på fiskebilder från Andreas gummibåtsdrift utför Lainio. Sedan vankades det en suverän tvårätters middag som kocken och arrangören Sjöbbe hade fixat. Hängde i baren och ljög om stora fiskar. Efter detta såg vi på bildspel från ett fantastiskt rödingäventyr i Lappland. Hängde i baren igen. Frammåt natten visade Gaston ett bildspel från Argentina med monsterbågar i Jurassic Lake och havsöringsfiske i Loops älvsträcka. En mycket trevlig kväll i goda vänners lag!

Fars dag

2009-11-08

Vi smög oss iväg tidigt på fars dags morgonen. Det var mulet och gråkallt. Vi gick genom en tät granskog på grön mossbeklädd mark, följde en vacker liten porlande bäck fram till den svarta tjärnen. Likt en spegel låg den där, trollsk och mystisk. Äntligen var vi där igen. En vakring breder ut sig, och det morgondåsiga tillståndet glider snabbt över till klarvaket. Joan smyger försiktigt fram och lägger ut en Bitch Creek Special, och det sköna suget i linan var ett faktum. Öringen bjöd på en härlig fajt. Länge gick den och stångade mot botten. En vacker svart och rödprickig skönhet på kilot hanterades varligt. Vi såg ett par vak till längre ut i dimman men utom räckhåll. Vilken morgon! Vildmark med sin djupa tystnad, vacker öring, skogskaffe. Vi njöt till fullo!

Smygfiske

2009-10-27

Åkte direkt efter jobbet. Gråvädret har försvunnit och solen brutit fram. Vindstilla. Korpen är med. Jag ser att det vakar en öring på andra sidan tjärnen intill en gräskant. Jag går runt tjärnen och smyger den sista biten likt en indian. En vakring springer ut. Jag smyger sakta ner i vattnet, ut på ett par stockar som ligger sjunkna i dyn. Vaket upprepades, gång efter gång. Måste överlista den skygga varelsen. Har en ny lina dagen till ära. Jag lägger försiktigt ut en liten Badger Montana, en virvel och ett sugande hugg. Yes! Nära, nära att trassla in sig i en gren på botten men jag lyckas styra undan. Till sist tröttnar den och sluts av håvgarnet. Öringlycka!

Öring och vintertid

2009-10-25

Vaknade väldigt tidigt, vintertid, gick ut med hunden, tog en kopp kaffe. Nej, det här går inte, måste ut i skogen. I med fiskeprylarna i pickuppen och iväg. Det duggregnade och var dimma och alldeles lugnt, perfekt öringväder. Åkte efter leriga skogsvägar fram till skogstjärnen. Smög in bland de sekeltorra furornas värld, fram till vattnet. Satt stilla och kikade efter någon rörelse på ytan, en lätt krusning och direkt var det en som visade sig försiktigt. Han vakade bredvid en stor sten inte alltför långt ut. Jag knyter på en nymf, Badger Montana och lägger ut. Det small direkt, två luftsprång, och ett par raketrusningar innan han mognade för håven. En grann, trind öring på 1,5 kg. Två till kiloöringar sög i sig min nymf den här regntunga morgonen.

Tvådagars öringjakt

2009-10-22

Jag hade tagit två semesterdagar för att enbart jaga öring. Första dagen åkte jag tidigt innan det började dagas och höll på att krocka med två rådjur som sprang upp framför bilen. Det hade snöat under natten och det var helt vindstilla, sjön låg spegelblank. Inte en öring så långt ögat nådde, inte en känning. Paddlade i åtta timmar och inte ett liv, frustrerande! God mat och en värmande brasa höll humöret uppe.

Nästa morgon var det flera minusgrader och vädret hade slagit om. En vacker soluppgång, klar molnfri himmel och en svindlande friskhet i den kyliga luften. Öringsjön låg lika spegellik denna dag, kalldimman dansade över vattnet. Vi paddlade ut och mot en liten udde där vi vet att det är en djupkant utanför, och möttes av några överraskande öringvak, retande tunga välvningar i ytan. Längre ut såg vi en öring som likt en delfin gick i ytan. Nu tändes jakt instinkten inom oss. Skulle vi få revange från i går?

Jag knöt på en "Bich Creek" och lade ut den vid en virvel och hugget lät inte vänta på sig. Plogen kom och öringen tar hårt och brutalt. Tung och maklig gick han och spände. Efter en härlig fajt kunde jag lyfta upp en vacker och välbyggd öring som vägde dryga 1,3 kg. Det dröjde inte länge förrän det stramade i linan i fiskepolarens spö, flugan försvann i en kaskad av yrande vatten. Efter en lång brottningsmatch håvade han en grann öring. 1,5 kg.

Det var inte svårt att hålla ut i åtta timmar i isande vatten denna vackra dag men mörkret föll och oktoberkvällen låg svart omkring oss. Vi bröt motvilligt upp men mycket nöjda! Jag fick tre öringar och Joan en fin öring denna vackra höstdag.

Höstöringar och bastubad

2009-10-10

Dagen började perfekt, 4 grader, sol och vindstilla. Jag och Joan lämnade av våra damer vid stugan på finnskogen, sedan begav vi oss till en svåråtkomlig öringtjärn. Väl framme insåg Joan att han hade glömt flugaskarna i stugan och jag kaffet. Vilket elende! Men det glömdes snabbt när vi såg att det gick ett par öringar och vakade intill skogskanten, inte alls långt ut. De gick och tog små sländor. Joan överlistade en öring omgående, en grann vildöring på dryga 45 cm. Jag smög långsamt fram till den andra öringen som vakade, bara en halvmeter från stranden. Den tog resolut i första kastet. Jag lurade även en till mycket vacker vild skogsöring denna fantastiskt ljuvliga höstdag.

När solskivan försvunnit bakom bergskammen for vi tillbaka till stugan där damerna väntade med god mat. Det var skinkpaj, Joans fantastiska Janssons frästelse och tillhörande drycker. Sedan framåt natten vankades det bastubad med öl och ett dopp i den marschallupplysta islagda viken, härligt friskt!

Vi vaknade till en frostnupen oktobermorgon med flera minusgrader och på hemvägen möttes vi av snö på höjderna. En helg att minnas!

Nya knivbilder

2009-10-04

Jag och Joan har under två veckor varit ute och flytringsfiskat några gånger på två av våra fina storöringsjöar. Vi har sett mycket stor öring men de har inte varit på tag.

Nu har jag uppdaterat knivsidan med många nya knivbilder. Gå till menyn och klicka på knivar och kika och njut!

Gryningsöring

2009-09-19

Det vilar något osannolikt, något magiskt över öringtjärnen när jag kommer fram till den. Luften är rå och kall, dimmslöjorna sveper över vattenspegeln. Jag ser ett par tunga, tumlande vak, smyger ut i vattnet och lägger flugan, "Bitch Creek" i utkanten av ett natebälte. Ser en plogformad våg som kommer mot flugan, hugget kommer tvärt. Tre mycket vackra höstöringar lurade jag denna magiska gryning innan solen steg upp över talltopparna. Lyckliga gryningstimme! När jag gick till bilen möter jag trollfågeln, en tjäder. Vi tittar på varandra en kort stund sen flyger han sin kos. Min far och mor såg två björnar i skogskanten på en åker här om dagen och ett par hundra meter från deras hus, på andra sidan viken har det strövat en björn i flera dagar. Spännande!

En skälvande snyftning

2009-09-15

Det är fortfarande lite för varmt i vattnet för att öringen ska komma igång på allvar, så idag åkte vi till en regnbågstjärn. Tjärnen blänkte i himlens färger när vi gled ut med flytringarna. Det gick en båge och vakade försiktigt efter en gräskant, jag paddlade sakta dit och väntade på att den skulle komma närmare i sin vakbana. Vaken ritade fina ringar på vattnet. Jag såg att det var svärmande skogsmyror som den tog, så jag knöt på en egen myr imitation och lägger ut vid ett vak. Den tog som i en skälvande snyftning och det blev en vild dans. Det är den absolut finaste regnbåge vi har sett, efter fotot fick den gå tillbaka.

Kall höstmorgon

2009-09-12

05.00 åkte vi till en tjärn i gränslandet någonstans på finnskogen. Det var mörkt och fem grader när vi gav oss iväg. Vi gick i myrkantens snårskog bland myrgranar och stenskravel fram till öringtjärnen. Det blev en mycket vacker höstmorgon, kallt, klar och molnfri himmel, och en sån där fantastisk soluppgång så trädstammarna färgas orange. Det vakade försynt lite varstans på tjärnen men öringen var svårnarrad. Ett påslag blev det för mig, det var allt. Senare på förmiddagen kom det in en ovädersfront, det kan ha varit det som gjorde att öringen inte ville ta.

Lingonplockning

2009-08-29

Jag och min fru Annika åkte till vår stuga på finnskogen för att plocka lingon. Det fanns inte så mycket lingon men vi fick ihop det vi ville ha. Precis när vi hade plockat klart kom det ett oväder med regn. Vi avslutade med en go kaffefika i stugan.

Fäbovandring

2009-08-23

Sex tappra vandrare gick årets fäbovandring från Nysjön till Sixen i strålande solsken. Det var konsert i skogen, det gick 17 lösa kor med koskällor. Det var björnjakt på finnskogen den här helgen, vi hörde ett skott. En björn har skjutits norr om min stuga. Under halvmila vandringen över berget såg vi en mycket stor huggorm och en ormvråk som i vida cirklar kretsade över oss. Där granskogen stod som tätast kom det en fjolårs älg springandes mitt framför oss.

Magisk skymning

2009-08-20

Allt var packat och klart, vi skyndade oss iväg efter jobbet upp på finnskogen. Jag och Joan tog oss sedan från bilen till fots med flytringen på ryggen genom marskogen som stod tät och hög med inslag av silvergrå torrfuror, nästan öde. Trollbunden av tjärnens skönhet glider vi försiktigt ut på vattenspegeln. Tre lomar ligger lågt i ytan och knorrar ängsligt. Efter en kant där vresiga gammelfuror står på lut vakar en öring lungt och försynt. Nattsländor doppar i ytan och lägger ägg. Jag sätter på en liten muddler, en fluga som skymningsvakande öring sällan kan motstå. Hugget kommer omedelbart. Efter en strid dans håller jag en vacker mångprickig finnskogsöring på kilot i mina händer. Den släpps tillbaka försiktigt och jag känner öringlycka i hela kroppen.

Flytringsguidning

2009-08-15

Den här dagen skulle jag och Joan guida två killar, Henrik och Gunnar från Uppsala i flugfiske i strömmande vatten och med flytring i en öringtjärn på finnskogen. Fisket i strömmande vatten i gryningen var svårt, det var för mycket vatten. De hade aldrig testat flytring så vi lånade ringar med tillbehör av Sjöbbe och skred till verket. Henrik hade ett par hugg men det ville sig inte. Jag tog en fin skapelse på 8 hg på poppande muddler. Likt kulor i ett flipperspel gick vi i mörkret tillbaka till bilen, hemma väntade whisky och fiskesnack resten av natten. Grabbarna kommer igen, de fick mersmak!

Hårt mothugg

2009-08-10

Vi letade och hittade en ny liten öringtjärn på finnskogen den här kvällen. Med åskskurar runt omkring oss paddlade vi ut för att testa om det skulle finnas några leoparder. En fin firre visade sig och sörplade i sig Joans nattslända. Joan tog den i ett hårt mothugg och efter ett tag tröttnade den och mognade för håven. Han släppte varsamt tillbaka den till det mörka djupet.

"Ondiln"

2009-08-04

Fiskesugna som bara den begav vi oss upp på finnskogen för att leta efter de svarta skogsöringarna. Vi tog oss genom den mariga tallskogen med flytringarna på ryggen fram till trolltjärnen, där den låg som en spegel. Jag såg omgående en virvel, paddlade sakta dit, lade ut en nattslända och en av tjärnens varelser gick upp tog i ett virvlande sug. En vacker kilobit låg nu i håvgarnet. Vaken klingade av så jag bytte till en en ny lite tyngre kreation, "Ondiln", en svartsilver läckerbit. Efter ett par kast tog den som jag väntat på hela kvällen, en mörk, vacker och välbyggd skogsöring med skimrande guldglans längs sidorna. Joan hade ett tungt hugg som han oturligt missade. Den tätnande skymningen kommer fort nu, så att överhuvudtaget hitta tillbaka till bilen, bröt vi upp. Ännu en sugande vildmarksnatt till ända.

"Trollfågeln"

2009-08-03

Mycket regnande och ryggskott gjorde att det inte blev några fiskestrapatser i juli, man fick göra annat istället. Så här kommer ett alster från mitt tecknarbord. Den hetlevrade tjädern, eller "Trollfågeln" som den har kallats, är en av våra mest sägenomspunna fåglar. Det sägs att den är under skogsjungfruns beskydd, och är ett väsen som är okänsligt för kulor och krut. Ibland var den en klok gubbe som låtit förvandla sig till fågel, och då var den inte att leka med, särskilt inte på helgerna för då kunde fan ha ett finger med i spelet. Men "Trollfågeln" kunde också vara till nytta. Med hjälp av en fjäder eller ett tjäderhjärta kunde man underlätta födslovåndor, mäkla fred mellan makar, bota sjukdomar och skrämma troll.

Mopedrally

2009-07-11

Liksom förra året så ordnade mopedklubben "Otakt" ett mopedrally. I år blev det att åka i regn i fem och en halv mil genom byggden. Starten var vid festplatsen i Toftbyn och sedan gick färden vidare mot Borgärdet, Österbyn, Linghed, Klockarnäs och tillbaka till Toftbyn där också målet var. Jag lyckades knipa åt mig ett pris i år.

Rocken

2009-07-06

Skogen skimrar i ett lätt dis av motljuset och dansande ljusvingade sländor som lätt virvlande snöflingor syns över tjärnen. Vulgatan kläcker och storöringen går i ytan och sörplar i sig av överflödet. Ja, så vill man att det ska vara men sommarens vulgatakläckning var väldigt sporadisk och heller inga drivor med spent som öringen brukar frossa på. Vakfesten kom av sig efter att det hade regnat i några dygn och vattnet blev väldigt kallt. Trots det lyckades jag lura några öringar på rocken i år. Min polare Sjöbbe flytringsfiskade med torrfluga i värsta hällregnet och tog en öring på 3,7 kg!

Joan drillar

Det var omslag i vädret, kallt och regn med åska i luften. Endast tre vak på tjärnen den här kvällen. Vi fiskade med högt flytande muddler stripande i ytan. Två av dessa sparsamt vakande varelser lurade vi.

Nattsländejagande öring

2009-06-25

Den varma sommarnatten närmade sig, vinden mojnade och tjärnen blänkte i himlens färger. Det var knottens kväll. Några enstaka sjösandssländor kläckte och nattsländorna ritade streck på vattenspegeln. I en vik i kanten på ett natebälte vakade en kiloöring. Min nattsländeimitation landade lätt på ytan, ett par drag i linan och öringen gick rätt upp i luften. Han missade flugan men efter fjärde försöket så tog den. Fiskepolaren Joan lurade en mycket vacker skapelse, en 30 cm bäcköring, svart med stora röda prickar med vit kant. Vilken sommarnatt!

Kväll på storöringsjön

2009-06-17

Kvällssolen lyste på de spikraka tallstammarna bjärt röda mot den mörkblå skogsfonden och storöringsjön låg blank. Sjösandssländan kläckte, öringen tog dem i vilda vak och vi njöt i fulla drag av naturens skönhet. Öringarna var svåra att komma nära, men jag satt och väntade ut en öring som tillslut steg och sörplade i sig min torrfluga. Både Joan och jag hade ett par riktigt stora öringar som vakade bedvid oss men som inte tog.

Kläckande vulgata

2009-06-12

Trots kyla och regn som varit den här veckan så har vi upplevt några kvällar när solen tittade fram och vulgatan kläckte. Även en tidig morgon när jag vandrade fram till skogstjärnen som låg blank, möttes jag av nykläckta sländor på vattenytan och virvlande vak. Regnbågen var ganska selektiv, endast en av mina vulgata imitationer fungerade. Jag lurade sju fina bågar den morgonen och Joan fick fem stycken en kväll.

Roligt regnbågsfiske med far

2009-06-04

I förrgår kväll paddlade jag och Joan runt med flytringarna i en öring/regnbågstjärn. Innan kallfronten drog in så var det soligt och vulgatan kläckte. Regnbågen gick i ytan och tog dessa med ljudliga vak. Vi fick några kilobitar på torrfluga. Jag såg sedan en storöring som gick som en delfin i ytan längre ut, paddlade dit och lade ut en torrfluga. En kraftig virvel, tvärstumt i linan, ett meterhögt språng och storöringen var borta med både fluga och tafs! Idag var jag och min far till ett annat regnbågsvatten, spöregn och hård vind uteslöt flugspöet. Men vi hade en rolig förmiddag med flera fina bågar på lätt haspel.

Plogen

2009-05-31

Tjärnen låg spegelblank och nattluften var ljum. Tre gökar guckade ikapp i gammelskogens dunkel. Det kläckte några enstaka vulgata den här kvällen men öringen var inte intresserad av dem. Jag och Joan paddlade runt med sjunklina och släpade en stor montana nymf och fick varsina hugg på den. Men vi såg senare på natten att öringen gick och jagade småfisk i ytan, så jag bytte till flytlina och en Killer Fox. En streamer som aldrig har svikit mig. Jag kastade mot en virvel där det plättade småfisk och genast kom det en plog. Hugget blev våldsamt. Resultatet blev en tjock och trind vildmarksöring på 50 cm.

Luftsprånget

2009-05-22

Jag hade ett spö med sjunklina och en Badger Montana på som jag provade först. Efter en stenig kant högg en fin öring på djupet, den måttade 40 cm. Vi såg sedan att det var öring som tog något i ytfilmen så jag bytte till ett spö med flytlina. Knöt på en mindre Muddler och poppade den ljudligt i ytan och öringen kom som skjuten ur en kanon. Gjorde ett luftsprång och tog flugan på nedvägen. Vilken fight det blev! Urstark som den var, gav han mig en rejäl match. En mörk, vackert tecknad öring på 49 cm! Vi fick två öringar var och flera fina hugg denna fantastskt fina morgon.

Finnskogstjärnen

Det var en tidig morgon och varma solstrålar silade genom tallkronorna när vi vandrade fram till finnskogstjärnen. Den låg spegelblank när vi kom fram, men när vi försiktigt paddlade ut med flytringarna började det krusa på ytan. Jag såg ett vak direkt, och ropade åt Joan som var närmast. Han placerade sin Black Killer perfekt, och det small på en gång. En fint tecknad öring hamnade så småningom i håvgarnet. Det var en härlig födelsedagsmorgon som Joan fick!

Skogsån

2009-05-17

Vi gav oss iväg innan det dagades, jag och fiskekumpanen Joan. Det var frost på morgonen och den friska skogsluften gjorde gott. En porlande å någonstans på finnskogen, lätt flugspö, lägger ut min Killer Fox vid kanten av en stor sten, öringen stiger, tar flugan och gör en vild rusning. Jag håller en vacker, röd och svartprickig skapelse i mina händer. Man känner ett lyckorus. Vi satt länge och njöt av livet och skogskaffet denna underbara morgon.

Kylig jakt efter skymningsöring

2009-05-12

Det var en kylig afton, endast 3 grader, det var både regn och snö i luften. Efter en strapatsrik vandring över silvergrå stockar, genom tätskogen mötte vi den trolska öringån där öringen är otroligt skygg och svårfångad. Lukten av våt skog var total. Vi smög bland stora stenblock efter ån för att försöka få ögonen på någon av skymningslandets skuggor där nere i dunklet. När det mörknade något fick jag hugg på min fantastiska Black Killer. Öringen gjorde ett luftsprång innan den rusade nerströms. Två fina öringar lurade jag denna förtrollande kväll. Joan brottades med en storöring ett tag, men den segrade ur kampen. Men lite senare lurade han en vacker silvrig skönhet. En sällsam upplevelse. Vilket fiske, vilket vatten!

Öringjakt

Fredagen den 1/5, 04,30 åkte jag och Joan till en vacker öringå, fiskade några timmar med varsin öring som resultat. Sedan åkte vi hem lastade i flytringarna och andra spön och drog ut till kusten. Efter timmar av nötande med frånlands vind och frånvarande havsöringar så gav vi upp. Men ikväll hade vi ett makalöst fiske i en vacker vildmarkså.

Lyckad silverjakt i Gävlebukten

2009-04-26

Vi hade fått rapporter om att vattentempraturen var bra vid kusten, så på eftermiddagen lastade jag och Joan flytringarna i fiskepickupen och åkte ut till Gävlebukten. Vi hittade en vik där vinden låg på, och jag hann inte fiska mer än tio minuter förrän det högg våldsamt på min streamer. Efter några minuters vilt fajtande håvade jag årets första havsöring, ett krutpaket på 1,6 kg, 60 cm. Joan fick en 35 cm som gick tillbaka. En mycket lyckad kväll vid kusten med en vacker solnedgång som avslutning.

Årets första flugöring

2009-04-25

Äntligen! Nu är flugfisket efter öring igång. I morse i sjutiden tog denna granna öring på 1,2 kg, min streamer "Black Killer". Enda vaket i tjärnen under morgonen. Åker ut till Gävlekusten i morgon för att jaga kustöring. Nu har vi en härlig tid framför oss med mycket öringfiske!

Red Light Shades

2009-04-20

Min son Emil är basist i bandet Red Light Shades och de har i dagarna släppt debutskivan. Gå in på www.myspace.com/redlightshades Där står det en hel del om dem och det går att lyssna på tre av deras låtar från nya skivan. Härlig musik i 70-tals stuk med rytande hammondorgel!

På jakt efter silver

Annandag påsk drog jag och Joan ut till kusten för att för första gången det här året jaga havsöringen. Det blev ett blött och kallt äventyr. Det regnade på tvären i fyra timmar, blåste nordan som resulterade i höga vågor. Tyvärr var det för kallt i vattnet så öringen lyste med sin frånvaro.

Isöring

2009-04-20

5/4. Den dagen började med ett gråmulet väder men blev sedan en mycket vacker vårdag, med en molnfri himmel och en sol som värmde skönt. Det var trögt till en början men när jag sedan borrade på grunt vatten nära en djupkant inne i en vik så small det på! En oerhört vacker svart skogtjärnsöring med bronsfärgad buk på kilot tog min hemmagjorda balansare!

Skoterutflykt

Den 28/2 gjorde jag, Annika, Emil och Albin en mysig skoterutflykt med tillhörande korvgrillning.

Rödinglycka

2009-04-20

Det dröjde inte länge förän jag hade lurat första rödingen, en vacker skapelse på dryga kilot. Det blev en lyckad premiär för min del med några mycket fina rödingar.

Rödingpremiär

Tidigt på morgonen den 21/2 åkte jag och Joan till St. Logärden på rödingpremiär. Tre fiskepolare hade sovit över i tältkåta. De såg väldigt medtagna ut när vi väckte dem, det var nog all whisky från kvällen innan som gjorde sig påmind! Här håller Joan på att lasta av fiskegrejorna, ivrig att få komma igång med fisket.

Råbergets topp

2009-04-20

Ett glatt gäng på Råbergets topp. Vi hade strålande väder den här dagen och en bedårande utsikt ut över Falu kommuns nejder med sjön Runn i centrum. Vi grillade korv och fortsatte sedan ner till kolarkojan och sedan vidare hemåt.

Skotertur

Den 14/2 åkte jag, Mattias, Linnea, Tord och Hea på en fyramils skotertur upp till Råbergets topp. Det var ett sagolikt snölandskap som mötte oss på höjderna.

Vargspår

2009-04-20

Nu äntligen funkar datorn igen!!! Jag har haft virus i den, men efter en formatering och lite krångel så är jag på gång igen med dagboken. Här är en bild på vargspår som jag såg på sjön Hinsen den 6/1.

Rödingdrömmar

2009-01-20

Jag sitter vid mitt tecknarbord och drömmer om dessa vackra rödbukar. Inget går upp mot att tidigt en kylig vintermorgon vandra ut på ödemarkstjärnarnas isar, och i skogstystnaden leta efter dessa röda stridbara varelser. Känna suget i linan, se pimpelspöet buga sig på ett nästan osannolikt sätt, man svarar med ett mothugg, varelsen kontrar med en ursinnig rusning. Detta är röd passion!

Spelträff i Fryksås fäbodar

2009-01-17

Min far och jag åkte till Fryksås fäbodar som ligger högt beläget i Orsa finnmark för den sedvanliga träffen med Svärdjö Spelmanslag. Under mycket skratt och stoj spelar vi igenom nya låtar inför säsongen, äter och dricker gott och njuter av den fantastiska utsikten.

Blåsig rödingmorgon

2009-01-06

Ett par dagar sedan var jag och Joan på en öringsjö i 25 graders kyla. Joan hade ett rejält tungt påslag men den släppte. Vi såg vargspår, den hade gått tvärs över sjön. Häftigt! I morse åkte jag ensam till rödingtjärnen. Det var mulet, -7 grader och blåsigt, kallt som bara den! Såg färska lospår i nysnön på tjärnen. Rödingen var trög även idag, jag tappade en hyffsad men lyckades till slut lura en fin röding!

Nyårsdag med vacker röding

2009-01-01

Årets första morgon begav vi oss med det välfyllda skoterekipaget till den högt belägna rödingtjärnen på finnskogen. En rödingpremiär med 15 minusgrader. Kristallklart, vitt och blått - kylans färger och en morgonhimmel i rödorange likt en rödingmadamms eldröda buk. Några fiskepolare var redan där och hade fått ett par rödingar. Jag och Joan gjorde först upp en värmande eld, sedan började rödingjakten. Det var trögt men efter att ha borrat ett nytt hål där det var djupare, kände jag ett rejält sug i linan. Jag svarade med ett hårt motryck. Nu blev det rödingcirkus i hålet. Upp kommer en rund, välmatad och mycket vacker röding på isen. I ett dimmigt rus av fiskelycka står jag och beundrar dess teckning och imponerande vita fenkanter. Härligt, första rödingen på nya året!

Barkbröd med renkorv

2009-01-01

Efter rödingfajten var det dax för en värmande lunch. Svågern Mattias och Linnéa stekte pannkakor på pelletsbrännaren och jag och Joan värmde på carbonara. Doften av nykokt kaffe spred sig och till detta bjöds det på barkbröd med renkorv och den givna "pimpelkakan". Mattias lyckades lura två rödingar han oxå innan dagen var till ända.