2018« 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006

Finnskogsröding

2018-01-14

Idag kom jag iväg vid åtta, lite sent kanske, men jag var vid tjärnen kvart i nio.

Det var en mulen morgon då jag skjutsandes min Sleddy, vandrade ut på isen. Det drog en kall sydlig vind och det var ca 5 grader kallt.

Nu hade det frysit igenom, det var ingen stöp längre. Det gick fint att gå och Sleddyn kändes lätt.

Jag gick till mitt ställe utanför en udde, och där satt Micke! Han hade masat sig upp lite tidigare och hade varit på isen en halvtimme. Men det var trögt, sa han.

Vi borrade och fiskade runt hela udden, men det var som förgjort, inte ett napp! Trögt som bara den! Det väntas ovänder till tisdag med snö och hård vind, rödingen känner säkert av det!

Men hux flux fick Micke ett bra hugg. Mothugg och en härlig drillning började. En fin röding flög upp ur hålet och landade i snön.

Då kanske det är flera här nu. Ny maggot på och ner med grejorna igen. Vi fortsatte att nöta ett par timmar men inget händer!

Micke var tvungen att bege sig hemåt mitt på dagen, då hade han känt en försiktig röding till, men som inte hade tagit.

Jag sa hejdå till Micke och provade ett par meter från där han satt. Jag hade väl fiskat en halvtimme ungefär då jag kände en liten stöt i spöet.

Jag gungade myskan lite försiktigt och då sög det i. Det kändes skönt att få drilla efter flera timmars slit!

Upp på isen kommer en hyfsad röding med vacker röd buk. Jag skyndade mig att byta maggot och släppte ner Spöket igen, men det var ingen mer där.

Nu var det hög tid för lite värmande kaffe och en macka. Jag hade mitt lilla Trangia triangel med mig, och idag skulle jag prova Trangias bränsleflaska med säkerhetskork. Det är en smart lösning, inget spill alls!

Den flaska jag köpte är på 0,5 l, och det räcker gott och väl till de dagsturer som jag brukar göra. Den funkade helt perfekt!

Efter fikat så vandrade jag iväg till en vik på andra sidan tjärnen. Där är det lite grundare och stenigare.

Jag fiskade en timme där och provade några olika färger, men jag kände inget mer.

Det hade kommit tre killar med skoter och ett isfisketält för en stund sedan. De hade det bra i blåsten i sitt tält.

Det var ett blåsigt och kallt äventyr idag, men en skaplig röding lurade jag upp fast det var så trögt!

Den tog på mitt gula Spöke och Micke fiskade med en svart myska. Jag tror inte att det spelade någon roll vad man hade för färg och myska idag, de ville helt enkelt inte nappa!

Gravyr

2018-01-13

Nu har jag påbörjat gravyren på min lilla täljyxa. Jag har lagt i två silverpärlor i hornet baktill på yxan där jag sedan har graverat en stjärna runt den ena av dessa. Det ska även graveras en stjärna till runt den andra silverpärlan.

Jag har även lagt i en mosaikpins mitt på skaftet på båda sidor. Det är mitt signum, som ett bomärke kan man säga. Jag har tillverkat det av ett 5mm kopparrör där jag sedan har limmat i olika silver och kopparstavar och rör.

Fortsättning följer.......

Finnskogsriket

2018-01-07

Finnskogen, där trivs jag bäst! Mitt i denna idyll har jag min stuga, där jag vistas så ofta jag kan.

Detta är en fantastisk karta över finnskogsriket. Det finns massor att upptäcka där, fina vandringsleder, fiskepärlor, alla skoterleder är utmärkta och på nya kartan är det utökat till 217 mil skoterled.

Finnskogsriket är ett samlande begrepp för att tydliggöra det stora naturområde mellan landskapen Dalarna-Hälsingland och Gästrikland i mellersta Sverige. Namnet har området fått från migrationen av svedjebrukande folk österifrån, närmast Finland-svedjefinnar-för 400 år sedan.

Finnskogen har av hävd sedan urminnes tider även kallats "Ödmården". Det är ett fornnordiskt ord som betyder " den öde skogen" och har sedan medeltiden varit sägenomspunnen och ett känt tillhåll för rövare och fredlösa. Detta vidsträckta skogsbälte skilde Svealand från Norrland.

Rödingjakt dag2

2018-01-02

Jag gick upp tidigt tillsammans med frugan, hon skulle jobba idag. Men jag hade rödingjakt på schemat idag!

Idag packade jag Sleddyn istället för skotern, för jag hade tänkt att åka till en annan rödingtjärn uppe på finnskogen än igår.

Det var lika mycket snö där uppe, skogsvägen var oplogad och det var bara några spår att åka i, men jag tog mig fram och det hela gick bra.

Jag följde några spår ut på isen, men det var slaskigt och drygt att gå. Som tur var hade jag Sleddyn som gick fint uppe på snön.

Det var lika temperatur som igår, men det var vindstilla.

Jag såg en man sittandes i dimman mot andra sidan, men jag gick vidare till "mitt" ställe. Det är vid en udde, och utanför den är det som en gryta, det brantar av ganska tvärt!

Jag borrade ett par hål och skred till verket. Jag satt bara några minuter sedan högg det på mitt minispöke. Det var en halvkilos röding som kom uppfarandes i slasket. Den var röd och grann.

Jag satt kvar där ett tag men kände inget mera.

Jag förflyttade mig ut, till ett hål som någon hade borrat igår. Här var det ca sju meter djupt. Jag började vid botten, men kände ingenting.

Jag vevade upp och provade bara ett par meter från iskanten och pang, det högg på en gång!

Det blev en härlig fajt då jag hade mitt tunna, långa spö! Jag landade en mycket vacker röding efter mycket om och men!

Jag satte mig ner och hällde upp lite kaffe, tog en macka och bara njöt där i dimman! Men det var varmt, jag svettades som bara den av allt pulsande.

Då fick jag se en man komma gående genom dimman, det var fiskekompisen Michael.

Det var han som satt där i dimman på andra sidan då jag gick ut på isen. Han hade varit där sedan i morse då det var mörkt. Han hade också fått ett par fina rödingar.

Jag satte på nya maggots och släppte ner igen, bara ett par meter.

Några ryck och det smackade på en riktigt fin röding! Den här var det skjuts i, den for fram och tillbaka som en tok!

Det var en grann rödinghane som jag landade på isen. Idag gjorde mitt minispöke rätt för sig!

Jag fortsatte fiska ett tag till, och jag drillade två till vackra rödingar den här dagen. De satte jag varsamt tillbaka.

När jag var på väg tillbaka till bilen så ropade Michael, han hade haft ett riktigt tungt napp, men den släppte oturligt nog!

Fem vackra rödingar lyckades jag lura till hugg idag, alla tagna på det lilla gula minispöket! Vilken kanonmyska, en riktig rödingdräpare!

2018« 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006

Rödingpremiär på finnskogen

2018-01-01

Nyårsdagen, äntligen rödingfiske! När klockan ringde vid sex snåret hade jag inte sovit många timmar. Det hade snöat mycket inatt.

På med kaffehurran, ut och rasta Molly, sedan packade jag det sista i Caddyn. Skotern var redan lastad på släpet så nu var det bara att dra iväg!

När jag åkte igenom skogen och kom uppåt bergen så var det bara två spår att åka i, det var oplogat och 1,5 dm nysnö! Jag höll knappt på att komma uppför backarna med släp och allt.

När jag sedan kom fram till där jag skulle parkera så var det kopiöst med snö! Det var nollgradigt, dimma och en svag vind.

Jag lastade av skotern och drog iväg. Det var som att åka i ett sagolandskap! Jag steg av skotern för att ta en bild och jag sjönk ner till knäna i snön!

Det var några skotrar som hade åkt före mig och spårat, det var nog tur det! Alla skotrarna utom en hade stannat nere vid strandkanten.

Det var stöp! Isen var ca 15 cm sedan var det 20 cm stöp med vatten och slask och på det 30 cm snö på tjärnen! Skotern som hade åkt ut på tjärnen hade svårt att ta sig ta sig tillbaka, men det gick till slut.

Jag pulsade ut på isen och gjorde iordning grejorna. Jag satt mig bredvid ett par som var från Valbo och pratade en stund. Han fick en långsmal röding ganska omgående, och efter en stund fick han ett rejält hugg när han pratade i mobilen. Jag såg rödingen och den släppte i hålet! Jag uppskattade den till ca 1,5 kg, Han körde ner armen i hålet men fick inte tag på den! Kvinnan som jag pratade med kände igen mig, hon följde min hemsida! Trevligt!

Nu var det min tur att få napp. Det var en mindre röding som landade i issörjan bredvid mig. Liten men första rödingen i år! Skönt, nu var man på gång!

Jag sa hejdå och vandrade iväg i sörjan till ett bra ställe. Ett par stora stenar vid en udde och med en djupkant utanför.

Jag han inte sitta länge förrän det smackade på hårt som bara den! Det blev en rejäl brottningsmatch, rödingen var urstark. Jag var livrädd att linan skulle skäras av mot alla stenar där under, men jag lyckades dirigera rödingen rätt. Upp kommer så småningom en otroligt fin röding, tjock och trind!

Den starkt skimrande rödingen tog på mitt minispöke i gult med oranga ögon. Rödingen vägde kilot!

Det var bara ca 15 personer på premiären i år. Det var svårt att ta sig dit i år om man inte hade skoter på grund av allt snöande. Det var bara en av mina fiskekompisar där. Jag såg honom knappt där i dimman, längst bort på andra sidan. Hampus ringde mig sedan och undrade om det var jag som han såg där i dimman, och det var det! Han hade fått tre fina rödingar!

Dax för kaffe och macka. Medan jag fikade så högg det brutalt igen! Det kändes lika tungt som när jag drillade den andra rödingen. Det var ett riktigt kraftpaket! Den rusade och stångade som bara den, men till slut kunde jag styra den till hålet. Upp kommer en lika vacker, röd skapelse som innan. Den här vägde 8 hg!

Nu kom det en man gående i dimman, han kände också igen mig via min hemsida, som han brukar följa. Han var från Alfta, vi pratade en stund. Trevligt, två för mig helt okända som följer min hemsida, och är på tjärnen samtidigt! Vad är oddsen för det?

Det blev ju en kanonpremiär för mig i år, med två stora rödingar och en mindre trots allt snöande och stöp!