2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010« 2009 2008 2007 2006

Skotertur på finnskogen

2010-12-30

Denna bild får bli den sista för året. En av decembers sista dagar med hög klar luft, sådana dagar är landskapet oemotståndligt. Det var som att åka leden i en tunnel med vispgrädde! Jag försökte ta mig till min stuga på finnskogen nedanför Jobbongalle, men jag fick ge upp. Det var ca.70 cm lös snö så jag körde fast, det bar ingenting. Efter mycket om och men, så kunde jag vända. Jag stannade i "vispgräddstunneln" och drack kaffe ur min träkåsa och njöt av tystnaden. Tänkte tillbaka på fiskeåret som gått, det blev ett mycket bra fiskeår för min del!

Nu laddar jag för rödingpremiären på nyårsdagen. Då åker jag och mina fiskepolare upp på finnskogen och jagar röding, umgås och äter gott!

---------Gott Nytt År----------

Ödemarksfärd med kiloöring

2010-12-27

Det var tur att vi hade jeepen idag när vi tog oss fram till ödemarkstjärnen, massor med snö. Väl ute på isen så plumsade vi fram i en decimeter stöp! Vindstilla, -9 grader och det snöade lätt. Vilken härlig morgon, alldeles tyst, sånär som på korpens ljudliga klonkande. Jag hittade till slut en grund stenig kant där jag fick två fina öringar och tappade en. Joan hade ett skapligt hugg men den öringen simmar kvar i dunklet där nere. Kaffet dämpade frysna händer där vi satt pudrade av nysnö i högvinterns sparsamma ljus mitt i vildmarken!

Hängsmycke

2010-12-26

Detta hängsmycke är en julgåva till min son Emils sambo, Camilla. Jag har tillverkat det av masurbjörk som jag betsat svart, afrikanskt buffelhorn och silver.

Flugfiskesäsongs avslutning

2010-12-11

Åter igen en mycket trevlig kväll i goda vänners lag, den årliga flugfiskesäsongs avslutningen. Vi befann oss i Karlborn i Sundborn där Sundbornsgrevarna har levt om! Kvällen började med Claes Johansson från Göteborg som visade hur man binder mycket realistiska fiskbara flugor. Sedan fick vi en gäddfärstoast, supergod, och en varmrätt bestående av lax i långpanna med grädde och toppad med västerbottenost, otroligt gott! Gaston visade bilder på flugfiske efter grov röding från Nunwut, Kanada. Efter detta var det kaffe med god kladdkaka. Kim Häggqvist hade bilder från Nya Zeeland och Finnmarksvidda. Det hela avrundades framåt småtimmarna med mycket vackra djur, natur, fågel och fiskefoton av Anders Krüger.

Adventsöring

2010-11-28

I bitande vinterkyla vandrade jag och Joan ut på isen. Det var mörkt, kallt och snöigt. Vi skulle försöka lura en adventsöring, men det blev inte lätt. Öringarna var svåra att narra till hugg! Snöandet avtog och det klarnade upp, blev kallare, men kaffet värmde gott. Efter ett ivrigt sökande hittade jag en öring i en vik utanför lite vass. Öringen var inte så stor men grymt vacker, mörk, bronsfärgad och med stora röda prickar.

Älgsköldstillverkning

2010-11-27

Idag tillbringade jag förmiddagen i snickeriet. Svärfar hade beställt ett antal älgsköldar. Han gör i ordning älghuvuden, kokar pannbenen och monterar sedan dessa på älgsköldarna som jag tillverkar. Jag tillverkar också rådjurssköldar.

Älgsköldarna sågas ut efter en mall, de bränns med gasolbrännare, därefter fräses en dekorkant. Sedan klarlackas sköldarna.

Kanonöring

2010-11-21

I gryningen packade vi i jeepen och åkte till en fin skogstjärn på finnskogen. Det blåste nordan och var kallt. Idag var det Joans tur att begå nyisen för första gången den här säsongen. Han fick också en bra start på premiären. En fin regnbåge överraskade honom i första hålet. Sedan hade jag en dragning i linan men inget mera. Strax efteråt small det till på Joans spö, en vacker öring drogs upp på isen. Ännu en liten dragning i Joan lina, han höjer spöt sakta och öringen tar ursinnigt underifrån och kommer skjuten som ur en kanon nästan självmant upp ur hålet! En liten öring till drog han, men den fick gå tillbaka. Innan vi skulle fara hemmåt provade jag i en liten vik, där högg en skaplig öring tvärhårt. Efter en stunds fajt tackade den för sig och försvann.

Lyckad ispremiär

2010-11-20

Jag kom till tjärnen tidigt och det var fortfarande mörkt, så pannlampan var ett måste. Väl ute på isen provborrade jag och istjockleken var omkring 10 cm. Jag vandrade till ett bra ställe vid en djupkant, där provade jag några hål med mitt nytillverkade öringspö, men inget hände. Gick till ett grundområde i en vik utanför några stora stenar. När jag fiskat en stund började det snöa ymnigt, då högg öringen. På kort tid drog jag två fina skogstjärnsöringar, 8 hg och 1 kg.

Jag provade några hål mitt i viken och där fick jag ett rejält hugg, den följde med till hålet så jag såg att det var en stor regnbåge. Men den klev av! Kroken blev uträtad!

Sedan vandrade jag över till andra sidan av tjärnen där det växer gräs och är lite djupare. Släppte bara ner och det tjongade på direkt! Det var också en stor regnbåge, vågen stannade på 1,3 kg!

Det blev en mycket lyckad ispremiär med nytt spö och tre fina fiskar!

Red Light Shades

2010-11-08

Min son Emil är basist i bandet Red Light Shades, de kommer inom kort att ge ut sin andra CD. Gå in på www.myspace.com/redlightshades där står det en hel del om dem och det går att lyssna på tre låtar från nya skivan. Härlig musik i 70-tals stuk med rytande hamondorgel! De spelar på Arenan i Falun på fredag 12/11 och på café Caos i Borlänge 9/12.

Ädelstenen

2010-11-04

Slutade tidigt på jobbet idag, lastade fiskepickupen och drog iväg på finnskogen. Väl framme så låg tjärnen blank som en liten ädelsten. Det hade spruckit upp och solen slickade precis talltopparna. Det var kyla i luften. Isen hade lagt sig i en liten vik och alldeles utanför såg jag tunga tumlande vak. Jag knöt på min nya skapelse, "Borsten" med gummiben och guldskalle, vadade ut till en flat sten under ytan. Flugan landade med ett plopp, en rejäl virvel och tvärstumt i linan. Första kastet och en öring på dryga kilot! Två till vackra öringar lurade jag innan mörkret tätnade. Nöjd med fisket och den nya flugan vände jag hemåt. Fiskehungern var mättad för i afton och de tre fina öringarna simmar kvar i den lilla ädelstenen till tjärn. Jag fotade inget idag, så det blev en bild ur tecknarblocket!

Vackra höstöringar

2010-10-31

Efter att varit sjuk i två veckor var jag väldigt fiskesugen. Jag och Joan letade oss till en liten tjärn, en riktig trolltjärn. Marskogen var tyst, nästan öde, dimmslöjorna stryker vattenlinjen. Dagens öringfiske var problematiskt, skogen stog tät och buskig. I en liten vik, utanför bugande vass och grässtrån, skälver och fladdrar tjärnens vatten till och hela stjärten blir synlig. Härligt, tjärnen möter med öringvak! Joan och jag krokar flera fina skapelser denna tidiga morgon, men inte utan viss möda. Flera flugor sitter kvar i den snåriga trolltjärnsskogen.

Magisk rödingafton

2010-09-30

Vilken fantastisk höstdag, alldeles vindstilla, soligt och varmt. En perfekt dag för rödingfiske. Joan kunde åka tidigare från jobbet och jag slutade halv tre, så vi kastade i fiskegrejorna i bilarna (premiär för Joans nya Jeep) och åkte till rödingtjärnen. Joan var redan ute på tjärnen när jag anlände. Det vakade fin röding på den blanka ytan men de var svåra att narra till hugg. Efter att vi hade provat nästan allt i flugväg på flera rödingstim omkring oss, hittade Joan en liten glömd skapelse i asken. Det blev en fullträff! Jag rotade igenom mina askar och även jag hade ett par sådana flugor. Joan fick nästan direkt en fin röding och jag en strax efteråt, och vi hade flera fina rödingar på men som inte krokade. Det var en magisk rödingafton vid ödemarkstjärnen, en idyll i mitt i vildmarken, och vi bara njöt av höstens fullhet!

Björnbesök

2010-09-28

När vi kom till stugan på finnskogen idag för att plocka lingon, fick vi se att vi hade haft björnbesök. En björn hade grävt i ett jordgetingbo bara femton meter från stugknuten! Han kommer säkert tillbaka.

Trolska finnskogskvällar

2010-09-23

Kvällsdiset blånar över trolltjärns vatten. Mången höstkvällar sitter man i flytringen mitt i denna levande och brusande natur, i skymningslandets skuggor av vresiga gammelfuror som står på lut. Korparnas ljudliga klong, rävens skall och öringens välvande i ytan. Intryck som jag insuper med alla mina sinnen. Samlar bilder att minnas i vintermörker och kyla.

Tidig morgon med höstöring

2010-09-18

Jag ställer bilen där vildmarken tar vid och vandrar genom stenig terräng fram till mitt längtans vatten. Tjärnen simmar blank, jag smyger ut vid några stenar där jag ser en hungrig öring söker mat ovanifrån. Flugan landar med ett plopp och öringen vänder i en virvel och tar resolut. Efter en yster dans kan jag beskåda denna otroligt vackra skapelse i mina händer. En kilobit med fina fenor och röda prickar. Vilken förtrollande höstmorgon!

Tungt hugg på storöringsjön

2010-09-09

Vi gled ut med ringarna på den spegelblanka storöringsjön. Vi såg några små norsstim men inga öringvak. Efter en stund fick jag ett brutalhugg på min "Black Killer" så att ringen stannade, och jag gjorde ett hårt mothugg. Firren svarade med flera raketrusningar. Väl uppe i ytan såg vi att det var en stor gädda. Den vägde strax under 3 kg och gav mig en härlig fajt!

Senare på kvällen såg vi några öringvak långt ut på sjön. Joan lyckades lura en öring på dryga 6 hg. Den tog på storöringflugan "Blodpuddingen".

Smygfiske med far

2010-08-30

Efter jobbet idag så packade jag och min far fiskeprylarna i bilen och åkte till en regnbågstjärn. Vi gick en bra bit genom skogen för att komma fram till ett giftigt ställe.Tjärnen låg blank och vi såg genast några fina vak. Det blev ett riktigt smygfiske. Det slog på för oss båda exakt samtidigt, så vi dubbeldrillade varsin fin båge! Det blev en härlig fiskekväll med min far!

Öringjakt och bastubad

2010-08-25

För några dagar sedan var jag och Joan på finnskogen i gränslandet mellan Dalarna och Hälsingland, och smög efter öring. Det var högt vatten och bra tryck på strömmarna så vi kammade noll. Efteråt så åkte vi till stugan och bastade och slängde oss i sjön. Öl och hästkorv satt som en smäck efteråt! Vilken kväll det blev. Snacka om livskvalitet!

Älgmöten

2010-08-12

Jag har tillsammans med polaren Joan varit och flytringsfiskat några kvällar och nätter på finnskogen nu, och stött på älg varje gång! Det var länge sedan man såg så många älgar på vägarna som nu. Det var fjolårskalvar, och de såg ganska vilsna ut. Här en teckning på en betande älg från mitt tecknarblock.

Vägvisaren

En vägvisare blev till vid stugan utanför lusthuset som en liten rolig grej! Det kan ju vara bra att hitta hem vid vissa tillfällen och till mina favoritställen!

Fjällkor på rymmen

2010-08-12

Jag var i stugan och snickrade och hörde koskällor i skogen, och efter en stund kom de närmare och närmare. Jag gick upp till bilen vid vägen, och till min förvåning kommer det 15 fjällkor traskande på rad uppför backen. De var på rymmen ifrån Nysjö fäbod. De fortsatte förbi mig och vidare på ett led mot Nysjön igen. En vandring på dryga 1,5 mil! En härlig syn!

En magisk natt

2010-07-28

Jag och Joan flytringade på finnskogen och jagade öring i förrgår natt. Det var flera fina öringar upp och tog nattsländor i ytan men de var svårflörtade. Vi fick i allafall uppleva en magisk solnedgång!

Invigning nr:3

Diskstället måste ju också invigas. Min far och jag diskade och njöt av solnedgången.

Min far har döpt diskstället till "Baren"!

Invigning nr:2

2010-07-28

Min far och mor kom upp till sommarstugan igår när vi var där och så var det dax för invigning nummer två. Man tar ju alla tillfällen i akt för att få fira något! Det började med lite duggregn men när vi skulle till att grilla så sprack det upp och blev en fantastiskt solig och varm kväll.

En lyckad kväll med gott på grillen och god dricka, sedan avslutade vi med kaffe i lusthuset.

Invigning nr:1

2010-07-28

Nu måste ju det hela invigas! Jag och Annika, Joan och Majsan invigde grillplatsen med mycket öl, vin och whisky och god mat.

Vi hade kanonväder, sol, varmt och alldeles vindstilla och en badtemperatur på 23,5 grader!

En mycket lyckad invigning med massor med bad och galna upptåg!

Sommarpyssel vid stugan

2010-07-28

Den här sommaren har jag gjort en uteplats vid stranden vid sommarstugan. Min son Emil och jag har kört grus och storsten. Svärfar Tord hjälpte mig med fyrhjulingen och körde ner en cementring för att ha till grill.

Jag snickrade ihop ett rejält bord med sittbänkar och en separat bänk. Cementringen brädklädde jag och skruvade dit kopparband runt om, och svetsade ihop en höj och sänkbar grillställning. Det som fattas nu är kryssen i staketet.

Jag och min son Albin gjorde i ordning ett diskställe. Vi satte upp ett tak och en fällbar bänkskiva. Kryssen i staketet fattas också här.

Torrflugeöring i sommarnatten

2010-07-14

Sommarnattsluften var ljum och tjärnen blänkte i himlens alla färger. Sländorna dansade i solnedgångens röda sken. Jag ser tunga tumlande vak, paddlar mig sakta fram. Det är flera fina öringar som kalasar på både nykläckta sländor och spent. I natt är det öringnatt! Lägger ut min torrfluga och en fin öring går upp och tar i ett virvlande sug. Spöet böjs, linan sjunger och dansen blir lång och kraftfull. Jag sitter sedan denna förtrollade natt med en vacker och välbyggd vildöring i mina händer på 1,2 kg! Vaken klingar ut och knotten tilltar, så jag vänder nöjd hemåt efter ett fantastiskt äventyr i sommarnattens ljuvlighet.

Mopedrallyt - Toftan Grand Prix

2010-07-10

Idag gick det årliga mopperallyt av stapeln. Runt 50 startande var det som gav sig iväg på en tur runt Enviken, Linghed, Österbyn, Svärdsjö och Toftbyn. Jag hade min kompis Eric och hans son Valle med mig, de vann fjärdepris. Det fanns många häftigt ombyggda skapelser med på rallyt, och de gick inte sakta!

Kebnekaise, Elda med höns, flugöring och Bingsjö spelmansstämma.

2010-07-07

Jag har fiskat några gånger sen den fantastiska natten på storöringsjön, men med dåligt resultat. Det har mest varit fiolspel och grillplatsbyggande vid stugan. Jag spelade på en konsert i Bingsjö med Svärdsjö spelmanslag, Folkrockgruppen Kebnekaise och proggarna Elda med höns. Senare på natten efter konserten smög jag efter en skogså för att jaga öring. En liten men mycket vacker öring lyckades jag lura innan jag blev uppäten av knotten.

Bingsjöstämman! Vilket röj! Vackert väder, mycket folk, galna kompisar och en massa spelande till morgontimmarna!

Drillade storöring i tre och en halv timme

2010-06-13

Installerade oss i stugan på finnskogen för att under några dagars semester jaga storöring. Det regnade och blåste när vi anlände till storöringsjön och det kläckte sporadiskt med sländor. Vi såg några stora öringar som gick i ytan och tog kläckare. Men efter någon timmes harvande i flytringen med vulgatakläckare knöt Joan på en nybunden foamfluga som vi kallar för "Blodpuddingen" och kl. 20.20 fick han ett brutalhugg. Öringen gick rakt ner som ett cementblock och där stod den och tjurade. Det blev en riktig thriller, spännande som fan. Med 0,22,9 tafs fick Joan ta det lugnt. Timme efter timme gick och jag fick serva han med snus och pannlampa m.m. Han pressade öringen vid ett tillfälle och den svarade med att dra ut hela linan och en hel del backing.

Kl. 23.50, efter tre och en halv timmes kamp i spöregn och vitnande knogar, kunde jag hjälpa Joan att håva en 70 cm och 3,7 kg tung vildöring!!! Sjöbbe stod på land och väntade med en flaska rom att fira det hela med. Sedan blev det bastubad och whisky ända till morgontimmarna. Vilket fiske det blev! Grattis Joan!

Närkontakt med den gamle

2010-06-10

Kvällen såg ut att bli helt perfekt för att vulgatan skulle kläcka. Jag for upp på finnskogen till en storöringsjö, och mycket riktigt, det kläckte sländor lite här och där. Kompisen Wanke var redan på plats. När vinden efter en stund började mojna så lurade jag en 8 hg öring till att stiga och ta min vulgataimitation. När solen senare dalade och slickade talltopparna började det kläcka över hela sjön. Nu blev det spännande! De stora öringarna dök upp och gick i ytan likt delfiner och kalasade på sländor. Nu fick jag äntligen närkontakt med en av de större, den gamle! Slurp, sa det och två tunga knyckar, sedan var det över. Taffsen höll men krokspetsen gick av! Hatten av för den gamle!

Äntligen vulgatakläckning

2010-06-03

Jag och Joan åkte till en tjärn där vulgatan kläcker tidigt i juni. Det var blåsigt när vi kom fram och inte det bästa förhållanderna för flytring och torrfluga. Det var lite sländor som hade kläckt lite här och där. Ett enda vak på hela kvällen. Öringen mumsade säkert nymfer för fullt så vi fiskade med vulgatanymfen och kläckaren. Joan fick ett brutalhugg så att både tafs och nymf fösvann och jag hade en skaplig öring på ett tag innan den slet sig.

Man skulle villja att det såg ut som på min teckning när man kommer till tjärnen, men några dagar till så är det igång!

Rödingjakt i hällregn

2010-05-23

Vägen var knappt farbar fram till ödemarkstjärnen. Det var ganska sent på kvällen och det skulle bli uppehåll sa de på nyheterna, men regndropparna ritade ett sirligt mönster när vi tittade ut över vattnet. Efter att ha pumpat ringarna och fixat spöna så gled vi ut på rödingtjärnen. Vi hann inte långt förrän det störtregnade. Jag hade satt på en kopparskallenymf med rätt rödingfärger för kvällen, för efter några kast högg det brutalt. Efter en härlig fajt med ett par fina rusningar håvade jag en vacker röding som mätte dryga 40 cm. Det slutade regna senare på kvällen och det började vaka sporadiskt. Jag lurade en till liten röding på samma nymf denna kväll. Joan försökte med allt han hade i flugväg på ett par vakande rödingar i en vik men utan resultat.

Öringjakt som blev fotojakt på storlom

2010-05-22

Vaknade och det var dimma ute men tog bilen och åkte upp på finnskogen där solen sakta steg över talltopparna och suddade ut dimman. Stannade vid en myr och fotade några fantastiska spindelnät.

Jag fortsatte till en tjärn och vandrade runt den och spanade efter öring. En öring visade sig långt ut, så den var bara att glömma.

I ögonvrån fick jag sedan se en välvning intill strandkanten. Jag smög dit och fick till min förvåning se att det var en storlom som jagade småfisk. Snabbt som fanken försökte jag få fram kameran men missade när den simmade under vattnet knappt en meter framför mig. Vilket foto det kunde blivit! Jag fick nöja mig med några foton på längre avstånd.

Storlom, en teckning jag gjorde för något år sedan.

Pettson & Findus

2010-05-20

Idag var det dax för Förskolans dag. Vi var vid hembyggdsgården och hade mycket skoj. Vi grillade och barnen uppträdde på scenen för föräldrarna med sång m.m. Jag och Gunilla var Pettson & Findus och berättade och sjöng en musiksaga för barn och föräldrar.

Silverjakt vid Gävlekusten

2010-05-13

Vi var på plats kvart över sex på morgonen, vädret var soligt och lite disigt, men blåsigt. Förutsättningarna var hyffsade. Två båtar var redan ute och trollade.

Vi fiskade av en vik först utan resultat, tog en paus med kaffe. Packade ihop och gick vidare till ett ställe där vi fått havsöring förut. Det kom två fiskare gående efter stranden och de fick en kilofisk på en gång. Tärnorna dök och tog spigg så nu visste vi att öringarna var där!

Efter någon timmes nötande såg jag en virvel tio meter framför mig, kastade dit och min havsöringsfluga, Molly, hann inte mer än landa förrän jag kände en rejäl stöt i spöet, men han krokade inte. Det och två virvlar till var allt.

En god chorizogryta, öl och en tupplur på en klippa var ett skönt avbräck.

Vinden tilltog och vi bröt upp. Vi begav oss till ett annat hett ställe, men då hade dimman nått oss och det blev svårfiskat med fluga. Vi höll ut någon timme innan vi slutkörda åkte hemmåt.

Ännu en härlig fiskedag till ända!

Öring, Orre och Gök

2010-05-09

Klockan var sex på morgonen då jag kom fram till tjärnen. Jag såg genast en öring som vältrade sig vid en gräskant vid ett bäckutlopp. Jag smög dit och kastade ut min Black Killer och två drag i linan och han smäller på. Det var en grymt vacker öring med med gyllengul buk på 1,1 kg! Fyra Orrar flög över mig och jag hörde Göken för första gången i år.

After worköring

2010-05-05

När jag kom hem från jobbet så slängde jag i fiskegrejorna och något att dricka sedan drog jag iväg upp till gränslandet på finnskogen till mina älskade skogsåar. Jag kom fram ganska sent och det började skymma. När jag gick in i gammelskogens dunkel så fick jag se färska björnspår, bara någon timme gamla! Det gick en kall kår på ryggen och kvällsluften kändes rå. Väl framme vid ån så blev jag sittande, förtrollad av stämningen och tystnaden. Lite skrämmande med tanke på björnen, men samtidigt spännande och lockande. Jag smög nerhukad i stenrammlet och närmade mig sakta de skygga öringarna. Lägger ut min "Red Killer", flugan som aldrig sviker mig. En öring stiger, hugget är hårt och han vänder och rusar ursinnigt nedströms. Efter en härlig fajt bland storsten och grenar så mognar han och jag kan landa en mycket fin skapelse på 1,2 kg! Det mörknar och jag beger mig nöjd genom skymningslandets skuggor fram till bilen.

Lyckad flugfiskepremiär i den trolska skogsån på finnskogen

2010-05-01

Vaknade vid halv fyra, packade klart det sista, sedan kom Joan och hämtade mig. Våran premiärtur för flugfisket gick till den mörka, djupa finnskogen. Väl framme så upptäckte vi färska björnspår där vi ställde bilen. Vi satte på oss ryggsäckarna och stegade iväg in i storskogen bland täta tallstammar och mossbelupna stenar. Skogsån möter oss mörk och förtrollande. Förväntansfulla smyger vi oss nerhukade fram, lägger ut första flugan för i år. På Joans andra kast hugger storöringen. I dryga tio minuter fajtas han med den store i djupet. När Joan har landat öringen kan vi inte annat än beundras av dess skönhet, vågen stannade på 1,7 kg!

Jag gick en bit längre upp och hittade en hölja med en stor sten i utloppet. Ett perfekt kast och min trotjänare streamern, Black Killer, landade en meter ovanför stenen. Hugget kom tvärt. Två halvmeters språng och en lång raketrusning. Vilken fajt! Den vägde dryga kilot!

Joan hojtade och viftade, nu hade han en till grym öring på. Den tog Joans nya streamer, Javelina, våldsamt mellan två stenar och tokrusade nedför ån, och Joan efter som en stenget. Han lyckades även bärja denna mycket vackra öring. Den vägde 1,2 kg! Vilket fiske, vilket vatten! Efter några timmar till med både regn och två tappade öringar av klass, så var vi mätta och belåtna på detta fantastiska premiärfiske. Nu får den trolska skogsån vila till nästa gång.

Flugfiskesnack!

2010-04-16

Idag fick jag besök av min vän, flugbindaren Rolf Ahlkvist. Vi botaniserade bland flugor och knivar och diskuterade den stundande flugfiskesäsongen.

Våren är här!

Nu är våren här! Fick syn på första blåsippan idag och Rödhaken, våran trevliga lilla gynnare har kommit till trädgården.

Sista pimpelturen

2010-04-11

Efter att ha gått med hunden Molly tidigt på morgonen i det vackra vårvädret, så var jag tvungen att åka upp på finnskogen till öringtjärnen och kika på isen en sista gång. Isen var okej men ganska porös så det kändes som det här var sista pimpelturen. Jag gick ut till samma ställe som sist vid stenarna och djupkanten. Borrade ett par hål men ingenting, gick in i viken och hittade djupkanten. Tre lockryck sedan small det, hugget var stenhårt och dansen var i full gång! Upp kommer en av tjärnens vackra sotbukar. Jag vägde öringen snabbt, fotade och släppte tillbaka den. Den vägde 1,1 kg. Förhoppningsvis så möts vi igen i sommar vid någon sländedans en fin kväll!

Framför mig en bit bort så landade 10 tranor på isen. Det blev ett fasligt trumpetande och hoppande. De var kvar nästan en timme. Det var även ett fantastiskt orrspel på en myr bakom skogsbrynet.

Ny kniv

2010-04-04

Så här ser mitt nya knivalster ut. Det är ett blad i rostfritt AEB-L stål från Mickael Eklund och björkmasur rot som är betsad brun. Älghorn och silver med gravyr, björknäver och svart vulkanfiber. Jag har tillverkat den åt en kompis som ska ge den i present till sin far som fyller 70 år!

Påsköring

2010-04-02

Jag var åter tillbaka vid öringtjärnen på finnskogen denna långfredagsmorgon. Jag ville testa om öringen vid stenen som jag tappade sist var kvar. Men först så provade jag vid en liten udde och nästan direkt så högg det en fin öring, den vägde ca. 7-8 hg. Bra, då är de på hugget, tänkte jag och gick vidare till stenen och djupkanten. Jag hade vässat på kroken på min GB, så är han kvar så ska han sitta. Hugget kom tvärt och öringen fick fart. Jag brottades med tunga knyckar ett bra tag. Upp kommer en mycket fin skogstjärnsöring på isen, mörk och med stor paddel. Den här gången så satt kroken perfekt! Vågen stannade på 1,2 kg. Morgonsolen började värma och jag firade med en kåsa kaffe, förtrollad av stämningen och tystnaden. Havsörnen skriade i tätskogen bredvid och kanadagässen flög plogformat över mig. Nu känns det att det är vår!

Havsöringsflugan Molly

2010-03-30

Detta är min nya skapelse, havsöringsflugan Molly. Har även gjort den som en mindre streamer. Hårvingen kommer från min hund Molly, därav namnet! Det ska bli intressant att få prova den ute vid Gävlekusten nu när havsöringsäsongen drar igång!

Åkte till en öringtjärn på finnskogen idag när jag slutade jobbet. Min svåger hade för någon dag sedan hittat öring i en liten vik med bäckutlopp och några stora stenar. Han fick riktigt fina öringar och tappade ett par, så jag tänkte att de säkert går kvar där. Jag borrade vid en djupkant och det högg direkt när jag sänkte ner, men den släppte, likaså andra gången den högg.Tredje hugget var stenhårt. Jag drillade en tung och vild öring länge, men när jag äntligen fick upp den i hålet släppte den och gled sakta tillbaka ner i tjärnens mörka dunkel. Det var bara och lyfta på hatten och tacka för en härlig fajt! En örn flög över tjärnen där jag satt, en vacker syn.

Vårdagjämning

2010-03-20

Klockan var fyra på morgonen, allt var packat och klart, skotern på släpvagnen, packkälken, fiskegrejorna och maten. Det var någon plusgrad och det luktade vår när vi anlände till storrödingsjön. Vi lastade av och gav oss ut på isen, det var en del vatten på den efter regnet i går. Vi startade vårat letande efter rödingen på fem meters djup en bit utanför skogsbrynet. Joan hojtade till och drog upp en boll, en abborre på ca. 8 hg. Vi fortsatte sedan ut till ett ställe där vi fått bra med röding förut. Vi pimplade på 18 - 20 meters djup och det dröjde inte länge förrän det hände igen. Joan visade sig på styva linan och drog upp en mycket vacker röding. På en kvart, mellan kvart över sju och halv åtta drog han tre stora rödbukar i samma hål! Sammanlagd vikt på 2,3 kg! Grattis Joan!

Jag satt två meter från Joan och hade lika grejor men hade endast en dragning i linan, men så kan det vara med fiske! Det blev inget mera på hela dagen. Vi pratade med en man som hade ekolod och han sa att rödingen har kommit in där vi var vid elva tiden varje dag den här veckan, sedan försvann de! Vinden tilltog och vi packade ihop. Det hade töat mycket på vägarna under dagen så det blev en fruktansvärt lerig färd hemåt!

Öringfiske med överraskning

2010-03-14

Det var en fantastiskt vacker morgon då jag och fiskekumpanen Joan begav oss till den lilla öring och rödingtjärnen. 6,5 minusgrader och en sol som sakta kikade fram och gav trädtopparna en gyllene kontur. Vi letade oss ut till några giftiga ställen men öringarna var tröga idag. Men efter en stund så kände jag ett litet nafsande och gjorde mothugg. Upp kommer en slingrande varelse. En liten lake! Vilken överraskning! Jag har aldrig fått en lake på pimpel. Vilken fin teckning den hade, den skiftade i grönt, brunt, svart och orange. Ännu en art till meritlistan!

Flugfiskemässa

2010-03-06

Jag och Joan fick en inbjudan till en flugfiskemässa i Borlänge så vi åkte dit idag. Kompisen Anders Sjöberg hade en monter där med sitt företag, Anders Event och vi träffade flugbindaren Johan Klingberg. Vi diskuterade naturligtvis flugor. Det blev en hel del snack om Vulgatan, som spent, som han också band medan vi pratade. Jag har träffat honom förrut, en mycket trevlig kille. Det var ett fantastiskt vackert väder idag så jag skyndade mig hem efter mässan och tog skotern på en fin tur.

Paradiset i vinterskrud

2010-03-03

Vilket evigt skottande! Helgen gick åt att skotta av taket hemma på huset, och igår var jag och min far till stugan på finnskogen och skottade. Det var plogat för ett tag sedan så det gick att åka ända fram med bilen. Vi hade skotern med för säkerhets skull. Jag klev över snödrivan vid vägkanten och ner på parkeringen och sjönk till över mitten på låren i snön, uppskattningsvis över 80 cm snö. Vi skottade några timmar tills vi var alldeles slut. Men man måste ju säga att det är väldigt vackert med detta snölandskap då solen skiner.

Längtan

2010-02-16

Jag sitter vid mitt tecknarbord och är förkyld. Så här mitt i smällkalla vintern börjar man få den här längtan till fjällen och dess vackra natur, vildmarken med sina vidder. Med pennan i hand virvlar tankarna iväg. Dvärgbjörkar, fjäll, fina fiskevatten, vackra öringar, rödingar och stormkök, men också mygg, skoskav och tung ryggsäck. Allt detta bakas ihop till ett äventyr, en oförglömlig naturupplevelse. Nej, det här går inte, måste sätta mig med en bra flugfiskefilm och längta, drömma mera!

Soliga vinterdagar med fiske och skoterturer

2010-02-14

Det blev två fantastiskt vackra vinterdagar den här helgen. På lördagen var vi, familjen ute hela dagen i det gnistrande soliga vädret. Vi åkte skoter i flera timmar och avslutade med en fikautflykt med Molly på skotern.

I morse så tog jag och Joan oss upp till rödingtjärnen på finnskogen. När vi kom ut på isen steg solen sakta upp ovanför bergskammen och det var otroligt vackert där vi satt i den totala tystnaden. Temperaturen steg och det var ca. 5 minusgrader och vindstilla. Vi letade på en djupkant och Joan drog två mycket fina rödingar i samma hål under kort tid. Jag drillade en firre en stund men den klev av. Jag tror inte att det var en röding, den betedde sig mer som en öring. Gustavskorv och kaffe med macka smakade bra i solskenet. När jag kom hem packade jag om ryggsäcken och tog med mig frugan och Molly på en promenad ut på Svärdsjöns is. Vi letade upp ett läställe mot skogskanten där vi fikade och solade resten av dagen. Vilken fantastiskt härlig utehelg det blev!

Molly på skoterutflykt

2010-02-07

Igår morse drog jag iväg till en liten öring och rödingtjärn. Mulet och 3 minusgrader. Det var ett helt företag att ta sig ut på isen till de bra ställena. 30-40 cm snö och minst 1 decimeter stöp under. Jag provade alla "säkra" kort men icke, sånär på en dragning i linan! For sedan till storöringsjön men samma visa där, troligtvis är det trycket på isen som gör att öringen är trög.

Idag blev det en solig och vacker vinterdag med mycket skoteråkning. Efter min långtur så tog jag och frugan, hunden Molly med oss på en utflykt. Sittande innanför jackan på frugan njöt hon av alla dofter som susade förbi. Kaffe, goda mackor, och en hel del bus i snön fick avrunda denna helg!

Behändig pelletsbrännare

2010-01-31

För att slippa släpa på skrymmande ved när man är ute på isen eller i skog och mark så tillverkade jag en pelletsbrännare. Perfekt bara som värmekälla eller som kök. Jag gjorde en till kompisen Joan också. Jag har en brännare förut men den är för stor, så nu tänkte jag att den skulle vara som en termos i storleken. Det resulterade i en behändig rostfri brännare med löstagbara ben och stek/wookpanne stöd. Bara att fylla på hemma och stoppa i ryggan.

Skotertur i Svartnäs finnskog

2010-01-24

Idag begav jag mig på skoter till min stuga på finnskogen för att kika till den och skotta snö. Solen tittade lägligt fram när jag sedan tog en tur till Nyssjö fäbod.

En helg med folkmusik i Fryksås fäbod

2010-01-23

Jag, min far och tre till spelkompisar trängde ihop oss i bilen och åkte till Fryksås fäbod norr om Orsa i dag, för att träffa de andra medlemmarna i Svärdsjö spelmanslag. Vi träffas där varje år i januari för att träna in nya låtar inför säsongen. Årets låthäfte hette "Hyllvärmaren" och innehöll många bra låtar, både nytt och gammalt.

Lyckad öringjakt på storöringsjön

2010-01-17

Idag styrde vi kosan till storöringsjön. Vi var framme innan det ljusnade. Det snöade lite lätt och det började dra lite från syd idag också. Vi startade vårat letande efter öringen ute vid en udde, där det var ganska djupt, men förgäves. Sedan borrade vi längst inne i en vik intill en djupkant, det var inte mer än 50-60 cm under is till botten, och där hittade vi öringen. Joan fick ett rejält napp men den släppte, kroken hade gått av! Jag drog snabbt två kilobitar i ett och samma hål. Joan drog även han två öringar i sitt hål. Jag borrade sedan ännu lite grundare och hann bara släppa ner så small det på en fin öringhanne på kilot! Det blev en mycket lyckad dag på öringsjön!

Skotertur istället för öringtur

2010-01-16

Jag for iväg och fiskade i morse på en öringtjärn men de var tröga. Det var omslag i vädret, från väldigt kallt, -15, -20 till 3 minusgrader och en tilltagande sydvind, inga bra förhållanden.

Jag åkte hem och tog skotern och gjorde en fin tur istället.

Nyårsdagspremiär på rödingsjön

2010-01-01

Det snöade redan när vi begav oss upp till rödingsjön och sedan blev det bara värre och värre. Det bara vräkte ner snö, man såg knappt skogen runt sjön i bland. Det kom nog en 15-20 cm snö under förmiddagen. Jag och Joan var först ut på isen denna premiärmorgon, men efter en stund kom det fler kompisar. Vi blev sammanlagt 21 personer under dagen. Sjöbbe och Hampus och Jan drog en varsin rödbuk ganska omgående. Efter en dålig början för mig med trassel och med kalla fingrar som följd plus ett missat brutalhugg så gick det bättre. Jag bytte hål och träffade rätt, tre fina rödingar kom upp på isen. Sammanlagt vägde de 2,1 kg. Den sista rödbuken som jag landade på isen var en mycket vacker hanne, tjock, mörk och med knallröd buk. Vilken rödinglycka! Joan drog också en fet och fin röding och alla kompisarna fick fina rödingar utom Wanke som hade otur denna snöiga och kalla dag på isen. Joan och jag hade soppa och mackor med oss, kaffe och den givna pimpelkakan, mjuk saffranskaka. Hampus och Sjöbbe och Wanke satte upp ett vindskydd och lagade gryta på pelletsbrännaren på isen.

Matlagning på isen

2010-01-01

Här är Hampus och Sjöbbe i full färd med att skala potatis till en vildmarksgryta i snöyran på isen mitt på finnskogen.